0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danske musikere erobrer det danske musikmarked

Digitale tjenester får musikselskaberne til at se fortrøstningsfuldt på fremtiden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Streaming. Spotify giver brugerne adgang til stort set al musik, som de kan streame til deres mobiltelefoner, computere, smartphones og tablets, når de vil.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Spørger man musikselskaberne, er der en dårlig og to positive nyheder i den status over musikåret 2010, som bliver offentliggjort i dag.

Den dårlige er, at omsætningen bliver ved med at falde og i 2010 var den laveste i årtier.

Den er faldet med 13 procent fra 2009 til 2010 og endte sidste år på 467 millioner. I sidste halvdel af 1990’erne omsatte musikselskaberne konstant for over en milliard kroner om året.

Til gengæld står dansk musik stærkere end nogensinde. Og abonnementstjenester som Wimp og Spotify vil i de kommende år for alvor give penge i kassen.

Oplevelsesværdien stiger
For første gang nogensinde indtjente danske musikere, bands og sangskrivere mere end de internationale stjerner.

Ifølge Henrik Daldorph, formand for musikselskabernes brancheorganisation, Ifpi, skyldes det dels, at der er virkelig meget talent på den danske musikscene, dels, at koncerter og promotion er blevet vigtigere for musikernes indtjening.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement