Medier

Populært program får hjælp af usynlig hær i kampen mod annoncerne

Flere danskere installerer programmer, der blokerer for mediernes annoncer.

Medier

Der udkæmpes en krig mellem dem, der lever af annoncer på nettet, og dem, der vil undgå dem. Et våben hedder AdBlock Plus, et program, der blokerer alle hjemmesiders annoncer og blot efterlader et hvidt tomrum på siden.

»Fordelene overvejer klart ulemperne, når man blokerer for reklamerne. Man får bedre hastighed, større sikkerhed, og det er nemmere at bruge siderne«.

Sådan siger Torben Leth, der har brugt AdBlock i flere år. Han fremhæver Ekstra Bladets netavis som et af de værste steder, hvis man ikke blokerer annoncerne.

»Der er jo reklamer over det hele! Foroven, forneden, blandt artiklerne, alle steder. Hvis man bruger AdBlock, er det hele væk«, siger han.

Torben Leth arbejder som programmør og systemansvarlig i et it-firma, hvor alle computerne har AdBlock installeret. Det er en beslutning, administrationen har taget for at skåne de ansatte for unødvendige forstyrrelser på siderne.

»Plastret til med reklamer«

Politiken beskrev i går, hvordan danske medier i stigende grad oplever, at deres brugere benytter AdBlock. Magasinet Euroman oplever, at 30 procent af deres brugere via stationære og bærbare computere har annonceblokeringen slået til. Ekstra Bladet har det seneste halve år testet forskellige anti-adblockere.

Og Danske Medier vurderer ud fra egne målinger, at omkring 14 procent af danskerne bruger programmerne. Digital chef for brancheorganisationen Allan Sørensen mener, at annonceblokeringen »underminerer hele grundlaget for de gratis onlinemedier«.

Torben Leth har da også lagt mærke til, at medierne i stigende grad anmoder brugerne om at slå deres blokering fra, ligesom Euroman for eksempel gør det. Men selv reagerer han aldrig på det.

Man må finde en anden måde at tjene penge på end at plastre det hele til med reklamer

»For mig handler det om, at det er en forkert måde, man driver forretning på. Man må finde en anden måde at tjene penge på end at plastre det hele til med reklamer«, siger Torben Leth.

Faktisk ser han kun anmodningerne eller blokeringerne, når de lige er blevet lagt på siderne. Torben Leths adblocker er nemlig ret succesfuld, så der går ikke lang tid, før de er tryllet helt væk. Torben Leth har heller ikke problemer med at tilgå Euromans hjemmeside.

For han har føjet en liste af danske opdateringer til AdBlock Plus, der omgår de danske mediers blokeringer. AdBlock Plus har nemlig en usynlig hær af computerteknikere, der fra deres computere over hele verden hjælper dem med at holde hjemmesiderne annoncefrie.

Henrik Schack er en af dem. Han sidder i sit hjem på Frederiksberg og laver koder til den liste, som brugerne af AdBlock nemt kan føje til deres program, så de ikke behøver bekymre sig om at blive blokeret tilbage. Hvis it-folkene i diverse mediehuse finder ud af at snige annoncer forbi AdBlocks filter, er han hurtig til at få dem fjernet.

»Folk tipper mig. »Hey, der er kommet en stor led annonce på den her side«. Det var der to, der gjorde i morges. Der er nørder, der henvender sig, men du vil blive overrasket over, hvor mange helt almindelige hr. og fru Danmark’er der også bruger AdBlock og hjælper med, at det virker«, siger han.

Henrik Schack pointerer, at adblockerne også blokerer for en stor del uønsket dataovervågning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Så længe det ikke er kriminelt at gøre det, bliver jeg ved«, siger han.

Ekstra Bladets digitale direktør, Søren Svendsen, er godt klar over, at der er masser af mennesker, der sidder klar med et modsvar, hvis avisen begynder at bruge anti-adblockere.

»Der risikerer vi jo at komme ud i et oprustningskapløb på teknologi. Men vi har ikke de erfaringer endnu, så i første omgang vil vi prøve at teste en anti-adblock-indsats og se, hvad der sker«, siger han.

Virus i annoncerne

Både Torben Leth og Henrik Schack forklarer, at en hovedårsag til, at de benytter AdBlock Plus, er, at de mener, at der kan være virus i de koder, der ligger i annoncerne.Allan Sørensen fra Danske Medier afviser, at man skal frygte virus i annoncerne.

»I teorien er det en mulighed, men generelt har vi ikke nogen steder i verden problemer med, at der bliver spredt virus via annoncer. Det har været set ganske få gange for 5-6 år siden, men det var, før antivirusprogrammerne blev gode nok til at tage sig af det. Jeg har været i branchen i 15 år, og jeg siger dig: Det er ikke et problem«.

Hurtigere hjemmesider

En anden årsag er ifølge AdBlock-brugerne, at det øger hastigheden på hjemmesiden, når computeren ikke skal bruge kræfter på at hente annoncerne. Og det er rigtigt, siger Allan Sørensen.

»Alt, der bliver vist på en hjemmeside, fylder, og hvis du fjerner noget, vil siden blive hurtigere. Men det kan også blive en meget hurtig side, fordi der ikke er noget indhold på den – fordi folk ikke vil betale for at undgå annoncerne«.

Alt, der bliver vist på en hjemmeside, fylder, og hvis du fjerner noget, vil siden blive hurtigere

Både Henrik Schack og Torben Leth siger, at de hellere så, at medierne forsøgte sig med at finansiere indholdet med mikrobetalinger frem for med annoncer. Danske Mediers Allan Sørensen er da også spændt på at se, om forsøg med brugerbetaling som set hos Euroman vil virke på længere sigt. Men han tvivler på, at man kan få brugerne til at oprette login og foretage individuelle betalinger på samtlige sider, de besøger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg synes generelt, at brugerne er villige til at gøre, hvad der er nemmest. Mest belejligt. Så det er det, vi skal finde frem til«.

Han fremhæver betalingsløsningen Blendle, som onlinemedier i Holland og Tyskland har taget til sig som en mulighed. Her betaler brugeren via et samlet abonnement til flere medier ad gangen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden