0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jacob Mollerup: Mediernes betalingsmure skaber ulighed. Folk med færrest penge udsættes for mest misinformation

Det går så godt for de private medier med at få betaling for digitalt indhold, at det bedste nu ligger bag en mur. Det er nødvendigt for at finansiere god journalistik, men medaljen har en bagside: Der bygges nye skel, skriver Jacob Mollerup i denne uges mediekommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rasmus Baaner
Arkivfoto: Rasmus Baaner

Det er ingen løsning at opfordre til at opgive murene. Men skal murene ikke forstærke skel i befolkningen, kræver det en debat om, hvordan problemerne kan mindskes, skriver Jacob Mollerup i denne mediekommentar.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mens hedebølgen har lagt sig over landet, har mediechefer i en føljeton bidraget til underholdningen på MediaWatch, nichesitet leverer dagligt – bag en betalingsmur – nyheder til de betalingsvillige i branchen og omegn.

Uden en mur ville sitet ikke have en chance. Prøver man at kopiere en artikel, får man da også jævnligt at vide, at det bestemt ikke går an.

Jeg tør dog godt røbe, at et gennemgående tema er, at den danske medieverden har et stort uløst problem: Udenlandske giganter som Facebook og Google løber med broderparten af annonceindtægterne fra danske sites, og lige om lidt forventes også Amazon at gå massivt ind på det danske marked. De annoncemilliarder, der før betalte for dansk indhold, forlader i stigende omfang landet. Det er som bekendt et problem, som det nyligt indgåede medieforlig absolut ikke bidrog til at løse – tværtimod.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts