Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udover at afbilde vold mellem drenge, sexisme på arbejdsplads, er der i reklamen også klip, hvor mænd opfordrer andre mænd til ikke at råbe efter kvinder på gaden.
Foto: Screendump

Udover at afbilde vold mellem drenge, sexisme på arbejdsplads, er der i reklamen også klip, hvor mænd opfordrer andre mænd til ikke at råbe efter kvinder på gaden.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklame er »kastrerende« og stereotyp: Gillette drukner i kritik efter #MeToo-kampagne

Barbergrejsproducenten er kommet under skarp kritik, efter at firmaet i weekenden udgav en ny reklame, der er et indspark i #MeToo-debatten. Reklamen skærer alle mænd over én kam, mener kritikere.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I årevis har Gillette nøgternt konkluderet, at deres produkter er »det bedste, en mand kan få«. Men er det nu også det? Det spørgsmål stiller barbergrejsproducenten sig selv i en ny reklame.

Reklamen er Gillettes indspark i #MeToo-debatten. I den næsten to minutter lange video klippes der mellem små videobidder, der viser alt fra vold mellem drenge og sexisme på arbejdspladsen til nyhedsklip om #MeToo. Alt imens en stemme siger:

»Mobning, #MeToo-bevægelsen mod sexchikane og giftig maskulinitet. Er det det bedste, en mand kan få?«.

Men Gillettes nye reklame har ikke just fået en positiv modtagelse af sit mandsdominerede kundeklientel, skriver The Guardian.

Siden videoen i søndags dukkede op på YouTube, har 195.000 brugere udtrykt deres utilfredshed med filmen – blandt andet i kommentarfeltet, hvor flere erklærer, at de vil boykotte Gillette som modsvar på reklamen. Omvendt har kun 20.000 givet #MeToo-kampagnen et like.

Dumt med kvindelig instruktør

Et af de centrale kritikpunkter går på, at Gillette i videoen implicit peger på, at de fleste mænd chikanerer og er voldelige. Desuden er reklamen »kastrerende«, og videoens symbolske budskab kommer fra et firma, der i virkeligheden er ligeglad med problemstillingen.

Blandt kritikerne er alt fra aktivister, der kæmper for mænds rettigheder, kendte journalister og helt almindelige mennesker til folk fra den absolutte højrefløj, heriblandt højrefløjsmagasinet The New American.

Ifølge magasinet afspejler filmen en række falske fordomme om mænd. Desuden er mænd »det vilde køn, hvilket retfærdiggør deres grænsesøgende adfærd – men også deres drive«.

Men det er ikke kun filmens budskab, der bliver lagt for had. Også den kvindelige instruktør, Kim Gehrig, der blandt andet står bag hygiejnebindsproducenten Libresses ’Viva La Vulva’-reklame, står for skud.

Det er nemlig problematisk, at en kvinde står bag reklamen, mener kritikere – heriblandt den konservative politiske kommentator fra Canada Ezra Levant:

»En reklame for barbering lavet af en arrig feminist med pink hår er omtrent lige så effektiv som en tamponreklame, der er lavet af midaldrende mænd«, skriver han på sin Twitter-profil og erklærer, at han, en kunde gennem 30 år, ikke kommer til at købe Gillette-produkter fremover.

Kritikken understreger behovet

Men mens en række mænd bander og svovler over Gillettes nyeste påfund, ser andre det som et prisværdigt indspark i debatten. Ifølge dem er det bagslag, som videoen har givet, blot en understregning af behovet for en reklame som Gillettes.

En bruger på Twitter skriver blandt andet:

»Kommentarerne under Gillettes reklame om giftig maskulinitet er et levende bevis på, hvor desperat samfundet har brug for reklamer som Gillettes. Seriøst: Hvis din maskulinitet er så truet af en reklame, hvis budskab er, at vi skal være rarere, så gør du noget forkert«.

Gillette selv skriver på deres hjemmeside:

»Det er på tide at erkende, at brands som vores spiller en rolle i at påvirke kulturen. Som et firma, der opfordrer mænd til at være den bedste udgave af sig selv, har vi et ansvar for at sikre, at vi promoverer positive, opnåelige, inkluderende og sunde versioner af, hvad det vil sige at være en mand«.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden