Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Philip Davali
Foto: Philip Davali

Koncernchef på Berlingske Media Anders Krab-Johansen er ked af at måtte spare.

Berlingske Media venter milliontab og fyrer 25 ansatte

Berlingske Media gennemfører en større sparerunde, hvilket især skyldes tabte annonceindtægter.

Medier

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Berlingske Media, der står bag aviserne Berlingske, B.T. og Weekendavisen, forventer et tab på 58 millioner kroner i 2020.

Koncernen er også ramt af coronakrisen, oplyser Berlingske Media i en pressemeddelelse.

»Hele samfundet er ramt, og derfor er Berlingske Media også ramt«.

»Annonceindtægterne er faldet med 30 procent. Og inden året er omme, forventer vi, at tabet løber op i 58 millioner kroner«, hedder det i pressemeddelelsen.

Som konsekvens deraf gennemfører Berlingske Media en større sparerunde.

»Størstedelen af besparelsen hentes ved at reducere faste og variable omkostninger. Der spares på timelønnede, freelancere og vakante stillinger besættes ikke«.

»Endelig opsiges 25 fastansatte, som er fordelt på husets funktioner og mediernes redaktioner«, står der i pressemeddelelsen.

Ifølge fagbladet Journalisten er ti af opsigelserne redaktionelle stillinger.

Ifølge Berlingske Media var der ikke økonomiske problemer, før coronakrisen ramte.

Men især annonceomsætningen er blevet hårdt ramt. Indtægterne fra abonnementer ligger umiddelbart stabilt.

Der handles nu for at undgå større indgreb senere, lyder det videre.

Ivar Carsten Carstensen, tillidsrepræsentant på Berlingske, mener, at der er tale om en for hurtig reaktion.

»Jeg vil gerne anerkende, at vi mister mange penge i annonceindtægter. Men jeg synes, at det er en urimelig hård og hurtig reaktion fra ledelsens side.

»Vores ledelse taler meget om rettidig omhu. Jeg synes, det er utidig omhu. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke kunne vente en måned og få normaliseret forholdene først, siger han til Journalisten.

Det bliver muligt at ønske frivillige fratrædelser for medarbejderne på de tre medier. De har frist om tre dage.

Koncernchef på Berlingske Media Anders Krab-Johansen er ked af at måtte spare.

»Hugget fra annoncenedgangen er markant, og det bliver kun værre, hvis vi venter. Opgaven er at sikre husets uafhængighed og økonomiske stabilitet, siger han i pressemeddelelsen.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden