0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Staten pumper millioner i medierne, mens techgiganterne løber med milliarderne

De danske medier bløder, fordi de mister annoncer under coronakrisen. Det har udløst ny statsstøtte. Men der er stadig ingen indgreb over for en større trussel mod de journalistiske medier, skriver Jacob Mollerup i denne mediekommentar

Philip Ytournel
Arkivtegning: Philip Ytournel
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I store dele af den pandemiramte verden slår journalistiske medier nye digitale rekorder. Samtidig går det typisk ad helvede til med de svært undværlige annonceindtægter.

I Danmark har det udløst midlertidig statsstøtte for delvist at kompensere medierne for tabte annoncer. Første runde løber i tre måneder og slutter 8. juni. Den ventes at koste statskassen op mod 200 mio. kr. og bliver antagelig forlænget sommeren over. Det er sikkert fornuftigt nok. Det vil være virkelig dårlig timing, hvis flere journalistiske medier måtte skæres til sokkeholderne, netop som der var mest brug for dem.

Men det er værd at huske, at især Google og Facebook har gjort væsentligt større indhug i danske mediers annonceindtægter, end coronaen har. Det er helt andre tal, der her er i spil. I 2018 havde Google og Facebook tilsammen danske annonceindtægter, der anslås at være på over fire mia. kr. Det svarer til en tredjedel af det danske annoncemarked og knap to tredjedele af internetdelen af markedet. Den seneste online markedsstatistik fra Danske Medier viser, at udviklingen fortsatte i 2019, hvor væksten helt overvejende gik til Google og Facebook.

I 2020 bliver der næppe nogen vækst, men Big Tech er med det enorme kapitalgrundlag blandt de oplagte vindere, når krisen raser. Flere af deres digitale tjenester boomer under den fysiske nedlukning og idérige, mens finansielt svage konkurrenter er lette mål for opkøb.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce