Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kontrol. Wood Woods Karl-Oskar Olsen kunne godt tænke sig at have styr på, hvordan hans produkter brandes. Det sendte ham ud i en mediestorm.
Foto: Peter Hove Olesen

Kontrol. Wood Woods Karl-Oskar Olsen kunne godt tænke sig at have styr på, hvordan hans produkter brandes. Det sendte ham ud i en mediestorm.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Portræt af manden med ejerfornemmelser for en vis kasket

Hvem er manden Karl-Oskar Olsen, der ville have Lina Rafn til at droppe Wood Wood-kasketten?

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En sætning var nok til at gøre det københavnske tøjmærke Wood Wood landskendt.

»Tag den kasket af tak !!! #xfactor«.

Den korte Twitter-besked blev afsendt sidste fredag, da ’X Factor’-dommeren Lina Rafn viste sig på skærmen med en kasket med Wood Wood-logo. Det var for meget for Karl-Oskar Olsen, medstifter af modemærket.

Hans tweet har i løbet af ugen dannet udgangspunkt for årets første modebaserede mediestorm, #woodwoodgate. Det er nemt at mene noget om en kasket – eller en lakridspibe – og de digitale reaktioner er faldet tæt. Er Infernal-sangeren ikke fin nok til Wood Wood, har mange spurgt, og skal en »monster-hipster-klaphat« som Karl-Oskar Olsen overhovedet blande sig i, hvem der går med mærket?

»Jeg har en mening om, hvem og hvad mit brand associeres bedst med. That’s it. God weekend«, svarede han på Twitter.

LÆS OGSÅ

Det er ikke første gang, at Karl-Oskar Olsen har sagt noget provokerende.

Det er faktisk en af hans specialiteter. Han er i modeverdenen kendt for at sige, hvad han mener, også selv om det kan skræmme nogen væk. Det er et sjældent syn i en branche, hvor omgangstonen er høflig – i hvert fald så længe mikrofonen er tændt.

Normalt forbliver hans kommentarer i en sluttet kreds, der forstår tonen, men når de ramler sammen med 1,6 mio. danskere foran tv-skærmen, støder de ind i et publikum, som ikke handler hos Wood Wood i København eller Aarhus. Eller for den sags skyld i Berlin, Wien og Moskva, hvor mærket driver butikker.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tøjmanden Mads Nørgaard har sagt, at Wood Wood har en rebelsk energi i en branche præget af pænhed.

»Jeg tror, det kommer fra deres fortid i graffiti-verdenen. Der går man ikke af vejen for en beef. Men det er væsentligt, at de ikke kun er til fis og ballade. De er ærekære, og deres tøj kommer ud over stepperne«.

Modne gadedrenge
Wood Wood er bygget op siden 2002 af Karl-Oskar Olsen, Brian S.S. Jensen og Lotte Bank Nielsen. Den fælles baggrund er et miks af Danmarks Designskole og gadens kultur, særligt graffiti.

»Gadens uddannelse er lige så vigtig som de fem år på Designskolen. På gaden er du tvunget til at levere og præstere, hvis du vil noget. Man læner sig ikke bare tilbage og nyder tilværelsen. Vi er dem, vi er, måske lidt ældre og mere modne nu, men grundprincipperne er de samme«, forklarede Karl-Oskar Olsen, da jeg interviewede ham i 2012.

Han er Wood Woods velsmurte mundtøj og art director. Brian Jensen laver alt grafisk, mens Lotte Bank Nielsen designer dametøjet – og er Karls private partner. De har godt styr på stil og image.

Økonomien halter til gengæld, og Karl-Oskar Olsen udtalte sidste år til Politiken, at han har »været bange for at lave budgetter«. Regnskabet for 2012 viser et underskud på 30 mio. kr., men man forventer at øge omsætningen de kommende år.



Wood Woods tøj udspringer af streetwear, og det smitter af, at Karl-Oskar Olsen er aktiv løber og cykelrytter. Han har en tatovering af den italienske cykellegende Fausto Coppi på højre underarm.

»Jeg er født ind i en rigtig cykelfamilie. Jeg beundrer de gamle mestre fra 1940’erne til 1960’erne. De var så stilfulde. Jeg er fascineret af hele mystikken om deres evner, alt det aftalte spil, narkoen, det fine kæmmede hår, damerne, det smukke publikum, tøjet og de flotte cykler. Nutidens ryttere blegner i forhold til historien«.

Igen en holdning som kan virke provokerende i en tid, hvor cykelsporten kæmper for at blive ren.

Ved siden af modelinjerne har Karl-Oskar Olsen designet kamptøj til FC København, og det udløste sidste år en kort Twitter-fejde med Brøndby-angriberen Simon Makienok, der meget klart fik at vide, at han ikke var velkommen til Wood Woods modeshow. Der ser man til gengæld andre sportsfolk som håndboldstjernen Mikkel Hansen, mens kronprins Frederik har været på indkøb i butikken i København. Amerikansk misforståelse

De fleste udfald fra Karl-Oskar Olsen er stikpiller til konkurrenter og kollegaer, og drillerierne er med til at positionere mærket som københavnsk og kantet. Kun én gang er Wood Wood havnet i alvorlige problemer. I 2012 viste den amerikanske tøjkæde Urban Outfitters på sin hjemmeside en T-shirt med en sekskantet stjerne. Kritikere mente, at den lignede davidsstjernen og de gule symboler, som jøder blev tvunget til at bære under Anden Verdenskrig. Historien kørte i en række amerikanske medier, og den jødiske organisation Anti-Defamation League kaldte T-shirten »ekstremt smagløs og stødende«.



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ Problemet var bare, at Wood Wood slet ikke havde produceret trøjen. Danskerne blev gjort opmærksom på, at stjernen, som var et indiansk symbol, kunne misforstås, og droppede den. Det var et foto fra testkollektionen, Urban Outfitters havde brugt. Den sag havde et intenst liv i nettets debatfora, inden den blev lagt ned af undskyldninger og forklaringer fra Karl-Oskar Olsen. Men den dukker op i ny og næ, når personer ude i verden falder over fotoet uden at kende sammenhængen. Nettet husker alt. Det er formentlig også læren af #woodwoodgate. Kendskabet til Wood Wood er øget den seneste uge, men kasketsagen vil klæbe til navnet. Hovedpersonerne har stort set holdt sig ude af debatten og ladet folk på Facebook, Twitter og Instagram rase og grine i fred. Der er dog kommet et enkelt optimistisk røgsignal fra Karl-Oskar Olsen: »What a weekend! Til alles info har jeg haft en dejlig samtale med Lina her til morgen. Sagen er afsluttet, og vi er videre. Happy New Year!«.









Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden