Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Christophe Ena/AP
Foto: Christophe Ena/AP

Baret. Da Saint Laurents efterårkollektion 2015 blev præsenteret i Paris i januar, var den klassiske hue med på podiet.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Modeugerne har givet bareten et comeback

Den flade, franske hue har prydet alle fra Che Guevara til Johannes Møllehave.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er få ting, som Marlene Dietrich, Che Guevara, Johnny Rotten og Johannes Møllehave har til fælles, men de var (og er) alle glade for at gå med baret.

Den flade, runde, bløde hovedbeklædning har siddet kækt på skrå på hovedet af såvel filmstjerner som oprørere, punkere og digterpræster, og efter nogle årtier i skyggen af kasketter og strikhuer er det igen tid til at hente baretten ud af skabet.

Ved sæsonens modeuger har alpehuer i mange udgaver prydet catwalken i New York, London, Milano og Paris, og fra Gucci til Saint Laurent og danske Astrid Andersen er der lagt op til et comeback for filt til både mænd og kvinder.

»Baretten er den næste must-have til håret«, proklamerer Style.com ligefrem, og selv om man skal tage den slags udtalelser afslappet, har der på de seneste ugers catwalk været baretter nok til at holde indbyggerne i en mindre fransk by varme om hovedet.

Også blandt gæsterne på de forreste rækker blev der spottet flade huer. Der sad en på hovedet af skuespilleren Salma Hayek, da hun mødte op som gæst ved Guccis show i Milano. Det var en markant baret i babyblå, og det kan man tage som et tegn på, at den runde hue er tilbage.

Baretten er den næste must-have til håret

Salma Hayek er ikke kun Hollywoodstjerne, hun er gift med François-Henri Pinault, topchef og medejer af luksusvarekoncernen Kering. Det er dem, der ejer Gucci, og Hayek ville aldrig dukke op til et modeshow uden at have konsulteret en stylist med fingeren på pulsen.

Badges og punk

Barettens optur begyndte ved herremodeugerne i januar.

Hos Saint Laurent satte designeren Hedi Slimane baretter på sine modeller, og han gør ikke noget for sjov. Slimane dyrker popkulturelle referencer bedre end nogen anden på den aktuelle modescene, og det er musikken, der har skubbet ham i retningen af baskerhuer.

Han har forklaret, at inspirationen kom fra unge musikere i Paris og deres opfindsomhed. Derfor var der badges på baretterne, og det gav et look, som var mere i retning af punk end af tv-serien ’Allo Allo!’, hvor samtlige karikaturer af franskmænd bar chapeau basques og et flute under armen.

Der findes nogle evigt seje billeder af Johnny Rotten fra Sex Pistols fra slutningen af 1970’erne. Klædt i sort bondagetøj med masser af lynlåse fra Vivienne Westwoods hånd poserer han med baret på hovedet. De billeder kender Hedi Slimane.

Marc Jacobs har også set dem, og han leger med customizede baretter. Under modeugen i New York pyntede han dem med nitter og pins, så de kom til at ligne noget, Debbie Harry fra rockgruppen Blondie kunne have båret med stil.

Astrid Andersen kører til gengæld baretten uden tilbehør. Den danske designers huer var sorte, klassiske og sat lige på toppen af hovedet, da hun præsenterede sit glamourøse herretøj i London.

Her var inspirationen fra uniformer tydelig, og det er især militæret, som gennem historien har været bannerfører for denne form for hovedbeklædning. Bare tænk på FN-soldaternes lyseblå baretter – eller John Wayne i ’De Grønne Baretter’.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Unisex og androgyn

Baretten har i Frankrig altid været et symbol på frihed, og det skyldes ikke mindst, at den blev adopteret af 1700-tallets sans-culottes – de revolutionære fattige. Senere blev den en fast del af uniformen for landarbejdere såvel som intellektuelle og bohemer i Paris.

I dag ses den på de millioner af eksemplarer af denT-shirt med Che Guevaras ansigt, der hører til i enhver stilbevidst oprørers garderobe, og blandt byguerillaer som Sorte Pantere, IRA og ETA har den været et lige så naturligt valg som en knyttet næve.

Baretten er på samme tid arbejdstøj og fritidsbeklædning, og som med rullekrave er det en modegenstand, man skal nærme sig med forsigtighed. Der går en tynd grænse mellem at ligne en cool Faye Dunaway i ’Bonnie & Clyde’ og en levemand fra Barolobæltet.

En væsentlig forklaring på, at baretten passer ind i modebilledet i 2015, er, at den er unisex. Den giver kvinder mulighed for at klæde sig både feminint og maskulint.

Der går en tynd grænse mellem at ligne en cool Faye Dunaway i 'Bonnie & Clyde' og en levemand fra Barolobæltet

Den kan være yndig på hovedet af en retro-interesseret kvinde, som vil efterligne 1950’er-starletten Brigitte Bardot, og den kan få et androgynt udtryk, hvis man som Marlene Dietrich kombinerer den med et jakkesæt i herresnit.

Den slags vil næppe ryste nogen i dag, men i 1933 mente politiet i Paris, at den tyske filmstjerne var subversiv, og truede med at anholde hende, hvis hun viste sig offentligt i herretøj.

’Alvoren i hendes outfit blev understreget af baretten, der skjulte hendes hår og sad på skrå’, konstaterer modeleksikonet ’Fashion – The Whole Story’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Billedet af Dietrich i jakkesæt og baret har i dag ikonstatus og er blevet efterlignet af blandt andre popstjernen Madonna og i en lang række modebilleder. Hun har desuden en stilmæssig slægtning i skuespilleren Diane Keaton, som de seneste år har udviklet sig til at være et markant kvindeligt stilikon.

Det er særligt hendes attitude og elegante brug af elementer fra herregarderoben i Woody Allens 1977-klassiker ’Annie Hall’, som inspirerer mange modefolk.

Diane Keaton er desuden livslang baretbærer.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden