Krammeklar. Briterne elsker bamser, så hvad er mere indlysende, end at Tonsures Teddy- kollektion får sin egen udstilling i stormagasinet Selfridges fra udgangen af september.
Foto: Pr-foto

Krammeklar. Briterne elsker bamser, så hvad er mere indlysende, end at Tonsures Teddy- kollektion får sin egen udstilling i stormagasinet Selfridges fra udgangen af september.

Mode

Dansk modemærkes seneste påfund ligner barndommens tøjbamser

Designeren Malte Flagstad undersøger balancen mellem det vilde og det genkendelige.

Mode

Jeg har en gammel bamse i en kasse et sted. Den er mørnet og slidt, mangler vistnok en arm, og det ene øre har hængt i en tynd tråd i årtier. Men det er bamsen fra min barndom, og den slags krammedyr og vamsede venner vil altid have en særlig status.

Måske er det derfor, at folk reagerer instinktivt og bliver tiltrukket, når designeren Malte Flagstad præsenterer sit seneste påfund for mærket Tonsure.

Han har skabt en stribe jakker og frakker, der får mænd til at ligne teddybjørne. Det er falske pelse i gylden bamsekulør, og de ikke bare ligner børneværelsets indbyggere. De er fremstillet af det samme materiale som en god bjørn.

Stoffet er hentet hos den traditionsrige tyske legetøjsproducent Steiff, der siden 1902 har produceret bamser, tøjdyr og dukker.

»Steiff har også en afdeling for metervarer. Jeg fik ideen til jakkerne, da jeg så deres udvalg på stofmessen ’Première Vision’ i Paris. Der findes masser af fake fur og pelsjakker på markedet, men det er sjovt at have en konkret reference til verdens ældste bamsefirma«, siger Malte Flagstad.

Tonsure tog kontakt til tyskerne, Steiff var med på at lege, og jakkerne leveres med en lille original bamse i knaphullet.

Udstilling i London

Selv om jakkerne er bløde som puder og kalder på et kram, er det ikke legetøj, den 35-årige Malte Flagstad har lavet. Der er optræk til, at Teddy, som jakkerne kaldes, kan blive et regulært fænomen i modekredse.

Magasinet ID har allerede bragt et billede af en mand i lang bamsekåbe, kollegaerne på GQ har også været i røret for at få fingre i en sømandsjakkefacon, og da stormagasinet Selfridges så pelsene, bestilte de en hel udstilling hos det danske modemærke. Briterne elsker bamser, bare tænk på Paddington.

Det betyder, at Tonsure 28. september rykker ind på Oxford Street og får plads ved siden af Raf Simons og andre af tidens førende herremodemærker i ’Designer Space’-afdelingen.

»Vi skal lave en installation, som består af jakkerne og nogle abstrakte bjørnehoveder. På opfordring har vi skabt en kollektion specielt til Selfridges, hvor alle indslag har Teddy-pels enten indeni eller udenpå. Der er bl.a. en pilotjakke i bamsestof«, forklarer Malte Flagstad.

Som man måske fornemmer, kan han godt lide at give den almindelige definition af mænds påklædning et tvist.

»Herretøj er klassisk, og mænd er grundlæggende ret traditionelle, selv om der er sket meget de seneste år. Det handler om at finde balancen mellem noget nyt og noget genkendeligt. Det må godt være vildt, men man må ikke føle sig fremmedgjort af tøjet«.

Den hårde skole

Teddy-jakkerne kan blive en vigtig løftestang for Tonsure, der blev stiftet for to år siden af Malte Flagstad og Adam El-Zayat. De holder til i et baghus i det centrale København, men stort set alt tøj sælges uden for landets grænser.

Malte er uddannet herredesigner på Central St. Martins i London – skolen, der for nylig blev udpeget som den vigtigste af sin art i verden af Business of Fashion.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg arbejdede som rekvisitør på reklamefilm, men har altid interesseret mig for design og arkitektur. Jeg kunne ikke sy, da jeg startede på skolen, så det måtte jeg lære i en fart«.

Han forklarer, at en del af styrken ved Central St. Martins er, at de studerende presses hårdt.

»Det er helt ekstremt. Der bliver stillet spørgsmål til alt. Man skal kunne redegøre for alle de valg, man træffer. Man lærer også, at det betaler sig at blive ved med at forbedre og ikke stoppe før i sidste øjeblik«.

Efter fem års uddannelse, der sluttede med en master i 2010, fik Malte Flagstad job hos Maison Martin Margiela i Paris. Modehuset er berømt for at gå sine egne veje og lave tøj med overraskende detaljer. Det har altid gjort en dyd ud af at være ansigtsløst. Alt er udadtil krediteret kollektivet, og ingen udtaler sig på husets vegne.

»Jeg sad i et lille team og designede herretøjet. Vi var to-tre stykker og lavede alt fra jersey til suiting. Den overordnede linje blev lagt af en kvinde, der havde været Margielas højre hånd, men der var plads til, at alle kunne komme med input«.

Japan rykker

Det blev til to år i Paris, så rejste Malte Flagstad hjem for at holde en pause fra tøj. Under en rejse til Japan kom lysten til at designe tilbage, og det præger stadig hans design.

»Det fantastiske ved Japan er, at man kan komme ud i selv små byer og finde butikker i stil med københavnske Storm. De kan virkelig lide at dresse op og har fanget det glimt i øjet, som findes i vores tøj«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På bøjler i Tonsures studie hænger bl.a. en cottoncoat med pyjamasstriber, og hver gang man kommer tæt på en skjorte eller en sweater, er der detaljer eller print, som vender konventionerne for herretøj på hovedet.

Ud over briterne er det japanerne, der er målgruppen for Teddy-frakkerne. Den slags synes stildannende forretninger som United Arrows i Tokyo er mægtigt, og mænd klædt som tøjbamser lyder som et perfekt match i en nation med hang til manga og Hello Kitty.

Malte Flagstads næste projekt er allerede i støbeskeen sammen med Kopenhagen Fur. Tonsure skal lave noget med rigtig pels – dog ikke fra en bjørn.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce