Streetwearmærket Palace er blevet et hit hos bl.a. Jay-Z og Drake. Nu ønsker store mærker som Adidas at indgå samarbejde i håb om æstetisk afsmitning.
Foto: Palace/Adidas

Streetwearmærket Palace er blevet et hit hos bl.a. Jay-Z og Drake. Nu ønsker store mærker som Adidas at indgå samarbejde i håb om æstetisk afsmitning.

Mode

Streetwear-fænomen er på alles læber

Etablerede firmaer sværmer om det selvsikre britiske mærke og dets grundlægger, skateboard-entusiasten Lev Tanju.

Mode

Vi lever i en logotid, og få steder i modeverdenen betyder logoet så meget som inden for street- og sportswear. Det er et univers, hvor man gerne betaler dyrt for at bære tøjproducenternes navnetræk på brystet, og det rette logo kan være den halve vej til succes.

Det ved f.eks. New York-fænomenet Supreme, der altid placerer en rød rektangulær blok med hvide Supreme-bogstaver på prominent plads. Det giver mærket identitet og gør det ekstra synligt.

I dag henvender etablerede mærker som Adidas sig til ham for at høre, om han kan have lyst til at lege - og lade trekanten møde deres tre striber

For Palace er logoet helt centralt. Det fandtes, før London-mærket begyndte at producere tøj, og i løbet af 2010’erne har Palace-trekanten, de kalder den Tri-ferg, udviklet sig til et statussymbol i en kult af især yngre mænd med hang til musik, skateboards og logoer.

Vi kommer til at se mange af dem i sommer. Palace er for alvor ved at flyde ud af kulten, og trekanten vil være synlig på festivaler, på gaden og på musikscenen. Rappere som Jay-Z og Drake er set i Palace, og der har endog hængte skateboards med firmaets tydelige logo på kunstmuseet Tate Britain i London.

Nogle gange er Palace-trekanten placeret diskret på brystet af en T-shirt, andre gange fylder den en hel ryg eller forsiden af en trøje, så ingen er i tvivl om, hvem der står for designet.

»Det er vigtigt for mig, at logoet er overdimensioneret. Det må gerne gå ud over sømmene. Jeg er nok en lidt pralende type«, siger Palace-grundlæggeren, Lev Tanju, til avisen The Guardian.

Effektiv kobranding

Det var i 2009, at den unge brite med tyrkiske rødder i Sydlondon bevægede sig fra at stå på skateboard til at producere boards og siden tøj under navnet Palace.

I dag henvender etablerede mærker som Adidas sig til ham for at høre, om han kan have lyst til at lege – og lade trekanten møde deres tre striber. Det er kobranding af den varmeste slags, hvor 1 + 1 giver mere end 2, og Adidas-kollektioner med Palace-logo har været et hit de seneste sæsoner.

Lev Tanju har haft frie hænder til at lege med kendte Adidas-elementer, og han har bl.a. lavet trackpants, hvor de tre striber brydes af navnet Palace, og træningsdragter i velour. Det er ikke revolutionerende design, men det giver Adidas en kant, som tyskerne aldrig ville kunne opnå på egen hånd.

Palace-forbindelsen åbner desuden døren til verden uden for sportsbutikker. I London hænger tøjet f.eks. i highfashion-templet Dover Street Market side om side med det nyeste fra Gucci, Comme des Garçons og beslægtede opkomlinge som Gosha Rubchinskiy.

Hvis man kan huske, hvordan moden opførte sig i 1990’erne, er der noget retro over Palace.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lev Tanju dyrker bevidst en æstetik, der dufter af rave, ecstasy, en smule af britpop og EM i fodbold 1996, men selv om designeren kaldet årtiet for »a banging time«, handler stilen ikke om nostalgi.

Det er snarere endnu et eksempel på, at modens hjul drejer, og at alting vender tilbage. Er man født i 1996 og elsker Palace, er skøre farvesammenstød, bøllehatte og baggy bukser jo noget nyt og spændende.

Lev Tanju dyrker bevidst en æstetik, der dufter af rave, ecstasy, en smule af britpop og EM i fodbold 1996

»Jeg indrømmer, at vores æstetik er 90’er-agtig. Vi optager vores skateboardvideoer på vhs-udstyr, fordi det var sådan, man gjorde, dengang jeg voksede op«, siger den 33-årige designer til GQ.

»Grafikken var fræk, og man ser, at det vender tilbage til moden igen. De store modefirmaer holder øje med, hvordan streetmærker som Supreme og Palace arbejder. Nu ses stilen også på catwalken«.

Han understreger, at designet ikke handler om at ville tilbage til 1990’erne.

»Jeg kan bare lide de ting og den stil, og jeg tror, at succesen for Palace hænger sammen med, at vi er ærlige. Det er ikke fortænkt. Og så er det meget London. Der har ikke før været et mærke som vores fra London«.

Sociale medier sælger

I andre årtier ville Palace være forblevet en hemmelig klub for folk med kontakter i den britiske hovedstad, men via internettet og sociale medier dyrkes Palace-trekanten globalt. Lev Tanjus firma arbejder bevidst med at sprede budskabet mellem ligesindede. Palace har ingen officiel marketingafdeling, og man kan ikke ringe til en pr-medarbejder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til gengæld kan man på Instagram se berømtheder som popstjernen Rihanna og rapperne G-Eazy og ASAP Rocky posere i Palace. Stilparabolen Kanye West bærer mærket til hverdag, og hver gang nye fotos uploades, kommer der liv i webshoppen. Lev Tanju fortæller til I-D, at han genkender det at drømme om et særligt stykke tøj med et bestemt logo, også selv om bankkontoen er tom.

»Mine kollegaer synes, det er sjovt, at Palace er blevet et eftertragtet mærke. Da jeg kørte skateboard og var arbejdsløs, var jeg sådan en type, der kunne bruge hele min understøttelse på en dyr skjorte og gå med den nogle uger. Det var dumt, men jeg kan bare godt lide dejlige ting«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce