Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Streetwearmærket Palace er blevet et hit hos bl.a. Jay-Z og Drake. Nu ønsker store mærker som Adidas at indgå samarbejde i håb om æstetisk afsmitning.
Foto: Palace/Adidas

Streetwearmærket Palace er blevet et hit hos bl.a. Jay-Z og Drake. Nu ønsker store mærker som Adidas at indgå samarbejde i håb om æstetisk afsmitning.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Streetwear-fænomen er på alles læber

Etablerede firmaer sværmer om det selvsikre britiske mærke og dets grundlægger, skateboard-entusiasten Lev Tanju.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi lever i en logotid, og få steder i modeverdenen betyder logoet så meget som inden for street- og sportswear. Det er et univers, hvor man gerne betaler dyrt for at bære tøjproducenternes navnetræk på brystet, og det rette logo kan være den halve vej til succes.

Det ved f.eks. New York-fænomenet Supreme, der altid placerer en rød rektangulær blok med hvide Supreme-bogstaver på prominent plads. Det giver mærket identitet og gør det ekstra synligt.

I dag henvender etablerede mærker som Adidas sig til ham for at høre, om han kan have lyst til at lege - og lade trekanten møde deres tre striber

For Palace er logoet helt centralt. Det fandtes, før London-mærket begyndte at producere tøj, og i løbet af 2010’erne har Palace-trekanten, de kalder den Tri-ferg, udviklet sig til et statussymbol i en kult af især yngre mænd med hang til musik, skateboards og logoer.

Vi kommer til at se mange af dem i sommer. Palace er for alvor ved at flyde ud af kulten, og trekanten vil være synlig på festivaler, på gaden og på musikscenen. Rappere som Jay-Z og Drake er set i Palace, og der har endog hængte skateboards med firmaets tydelige logo på kunstmuseet Tate Britain i London.

Nogle gange er Palace-trekanten placeret diskret på brystet af en T-shirt, andre gange fylder den en hel ryg eller forsiden af en trøje, så ingen er i tvivl om, hvem der står for designet.

»Det er vigtigt for mig, at logoet er overdimensioneret. Det må gerne gå ud over sømmene. Jeg er nok en lidt pralende type«, siger Palace-grundlæggeren, Lev Tanju, til avisen The Guardian.

Effektiv kobranding

Det var i 2009, at den unge brite med tyrkiske rødder i Sydlondon bevægede sig fra at stå på skateboard til at producere boards og siden tøj under navnet Palace.

I dag henvender etablerede mærker som Adidas sig til ham for at høre, om han kan have lyst til at lege – og lade trekanten møde deres tre striber. Det er kobranding af den varmeste slags, hvor 1 + 1 giver mere end 2, og Adidas-kollektioner med Palace-logo har været et hit de seneste sæsoner.

Lev Tanju har haft frie hænder til at lege med kendte Adidas-elementer, og han har bl.a. lavet trackpants, hvor de tre striber brydes af navnet Palace, og træningsdragter i velour. Det er ikke revolutionerende design, men det giver Adidas en kant, som tyskerne aldrig ville kunne opnå på egen hånd.

Palace-forbindelsen åbner desuden døren til verden uden for sportsbutikker. I London hænger tøjet f.eks. i highfashion-templet Dover Street Market side om side med det nyeste fra Gucci, Comme des Garçons og beslægtede opkomlinge som Gosha Rubchinskiy.

Hvis man kan huske, hvordan moden opførte sig i 1990’erne, er der noget retro over Palace.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lev Tanju dyrker bevidst en æstetik, der dufter af rave, ecstasy, en smule af britpop og EM i fodbold 1996, men selv om designeren kaldet årtiet for »a banging time«, handler stilen ikke om nostalgi.

Det er snarere endnu et eksempel på, at modens hjul drejer, og at alting vender tilbage. Er man født i 1996 og elsker Palace, er skøre farvesammenstød, bøllehatte og baggy bukser jo noget nyt og spændende.

Lev Tanju dyrker bevidst en æstetik, der dufter af rave, ecstasy, en smule af britpop og EM i fodbold 1996

»Jeg indrømmer, at vores æstetik er 90’er-agtig. Vi optager vores skateboardvideoer på vhs-udstyr, fordi det var sådan, man gjorde, dengang jeg voksede op«, siger den 33-årige designer til GQ.

»Grafikken var fræk, og man ser, at det vender tilbage til moden igen. De store modefirmaer holder øje med, hvordan streetmærker som Supreme og Palace arbejder. Nu ses stilen også på catwalken«.

Han understreger, at designet ikke handler om at ville tilbage til 1990’erne.

»Jeg kan bare lide de ting og den stil, og jeg tror, at succesen for Palace hænger sammen med, at vi er ærlige. Det er ikke fortænkt. Og så er det meget London. Der har ikke før været et mærke som vores fra London«.

Sociale medier sælger

I andre årtier ville Palace være forblevet en hemmelig klub for folk med kontakter i den britiske hovedstad, men via internettet og sociale medier dyrkes Palace-trekanten globalt. Lev Tanjus firma arbejder bevidst med at sprede budskabet mellem ligesindede. Palace har ingen officiel marketingafdeling, og man kan ikke ringe til en pr-medarbejder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til gengæld kan man på Instagram se berømtheder som popstjernen Rihanna og rapperne G-Eazy og ASAP Rocky posere i Palace. Stilparabolen Kanye West bærer mærket til hverdag, og hver gang nye fotos uploades, kommer der liv i webshoppen. Lev Tanju fortæller til I-D, at han genkender det at drømme om et særligt stykke tøj med et bestemt logo, også selv om bankkontoen er tom.

»Mine kollegaer synes, det er sjovt, at Palace er blevet et eftertragtet mærke. Da jeg kørte skateboard og var arbejdsløs, var jeg sådan en type, der kunne bruge hele min understøttelse på en dyr skjorte og gå med den nogle uger. Det var dumt, men jeg kan bare godt lide dejlige ting«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden