Når det handler om tøj og sko, er modeinteresserede danskere i den digitale frontgruppe. Det så modellerne i Nicholas Nybros show i Christian 4.’s Bryghus ved Frederiksholm kanal i går også ud til at være.
Foto: Louise Herrche Serup

Når det handler om tøj og sko, er modeinteresserede danskere i den digitale frontgruppe. Det så modellerne i Nicholas Nybros show i Christian 4.’s Bryghus ved Frederiksholm kanal i går også ud til at være.

Mode

Modeuge for begyndere: En levende udgave af et venligt modeblad, indtil rå designtalenter skruede op for attituden

Den stod på drinks, goodiebags og tøjsnak, da den københavnske modeuge åbnede dørene for andre end branchefolk.

Mode

Det er bare tirsdag eftermiddag, men kvinderne, der tjekker ind i Papirhallen, ser ud, som om de skal til fest. Hælene er mere end hverdagshøje, håret har hilst på diverse hjælpemidler, og de korte nederdele og lette skjorter ser ud, som om de er løftet direkte ud af et modeblad.

De velklædte gæster har købt billet til Copenhagen Fashion Week, der som noget nyt åbner døren til en ellers lukket verden normalt bevogtet af gæstelister, sortklædte vagter og assistenter med iPads, som kan placere alle efter aktuel rangering i modens hierarki.

I Papirhallen, der ligger i samme kompleks som Papirøens populære streetfood-marked, finder man selv sin plads, og en 50-kroners billet giver adgang til modeshow, foredrag, drinks, jordbær og en goodiebag. Med andre ord: man får som helt ’almindelig’ besøgende lov til at dufte til modens univers.

Det er snak på modebranchens præmisser, og der er ikke optræk til kritisk samtale

Arrangementet ligner et miks af et modeshow og Bogmessen, som også er en form for levende reklame, der lokker med, at man mod betaling kan komme tæt på forfatterne og få adgang til en forvokset boghandel.

I Papirhallen er der ingen salgsboder, men sponsoren, Zalando, har stillet lidt tøj frem og hængt store plakater på væggene med forslag til hashtag på de sociale medier. Netbutikken behøver ikke skrive sin adresse. Når det handler om køb af tøj og sko, er modeinteresserede danskere i den digitale frontgruppe.

Venlig stil

Midt i det hele står Camilla Frank. Hun er direktør for Copenhagen Fashion Week, og da hun tiltrådte i vinter, udtalte hun til Politiken, at hun vil åbne modeugen for københavnerne og gøre den til »en oplevelse på samme måde som Kulturnatten, hvor folk har lyst til at være med«.

Projektet i Papirhallen er først skridt i den retning.

»Det er unikt, at vi åbner en branchebegivenhed, og det glæder mig, at der er omkring 400, der har købt billet«.

En del af arrangementet består af interviews med gæster fra modebranchen. Det er redaktører fra magasinerne, nogle designere og et par stilikoner. Samtalerne handler især om skandinavisk design, personlig stil og (lidt pudsigt) om forventninger til den del af modeugen, som tilhørerne ikke har adgang til.

Det er snak på modebranchens præmisser, og der er ikke optræk til kritisk samtale. Emner som miljø og bæredygtighed bliver ikke berørt, selv om de ellers ligger højt på den aktuelle dagsorden.

»Det er første gang, vi prøver det her, og vi har valgt at gå efter gæster, som ville kunne sælge billetter. Det skal ikke være et diskussionsforum, men vi burde nok have haft et indslag om miljø«, erkender Camilla Frank.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Personlighed sælger

Kvinderne er klart i overtal i salen. De få fyre, der er ude og lufte modeinteressen, har til gengæld klædt sig skarpt, så ingen er i tvivl om, at det gule bælte er fra Off-White, og at deres hvide sneakers er boksfriske. Her er den personlige iscenesættelse tydelig.

Det er et gennemgående træk ved det aktuelle modebillede, at det personlige fylder meget. De sociale medier skubber i den retning, og arrangementets mest spændende interview handler om mødet mellem mediet, moden og personen, som det udspiller sig blandt bloggere, youtubere og instagrammere.

Norske Janka Polliani (66.000 følgere for Instagram) fortæller, hvordan hun begyndte at blogge for sjov og i dag har skabt en forretning ud af sin stil.

»Det var utænkelig for 10 år siden, at man kunne leve af at lave sin egen blog«, siger hun og understreger, at konkurrencen mellem de nye modeformidlere er intens.

»Der findes en stærk generation af unge med et naturligt forhold til f.eks. YouTube, som presser på og gør, at jeg hele tiden skal holde mig skarp«.

Der bliver nikket rundt om i salen. Publikums opmærksomhed stiger markant, da modesnakken flytter sig fra namedropping af nordiske designere til at handle helt konkret om de sociale medier, alle har på mobilen.

Måske puster Polliani.com også til en fantasi. Det er de færreste forundt at uddanne sig til modeskaber, men det er ikke en uoverskuelig drøm at blive youtuber og snakke om mode til kameraet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man kan jo begynde at snakke om de modeshows, som bliver vist ved arrangementets slutning. Her ruller en stribe talenter sig ud. Mai Svanhvit viser nydeligheder i skandinavisk stil og afdæmpede farver, mens Heliot Emil rykker ved opfattelsen af skønhed og køn.

Bag mærket gemmer sig brødrene Julius og Victor Juul, der satser hårdt på mødet mellem mode og street. De er selvlærte og har allerede fået omtale i flere af scenens centrale medier, bl.a. Hypebeast. Udtrykket er hårdt, de fleste af herremodellerne blege og skaldede, kvinderne drengede, og til lyden af tårnhøj grime-rap lægger Heliot Emil et stærkt visitkort bestående af camouflage, hætter, pilotjakker og attitude. Mest kantet i form af nogle ærmeløse trøjer, der ligner skudsikre veste.

Det er muligvis ikke den form for mode, det nydelige publikum var kommet for at se, men mobilerne skyder sig varme – præcis som man ser det, når modeugens mere rutinerede aktører i disse dage er til show.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden