Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

vadested. Med udgivelserne følger store bøger, der ikke mindst rummer en masse private fotografier. Her er vi  i 1969, da Paul McCartney endnu afsøger sin musikalske identitet som soloartist.
Foto: Linda McCartney/Universal Music

vadested. Med udgivelserne følger store bøger, der ikke mindst rummer en masse private fotografier. Her er vi i 1969, da Paul McCartney endnu afsøger sin musikalske identitet som soloartist.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

McCartney genudgiver pladen, der var årsag til Beatles' brud

Paul McCartney var den første til at tage konsekvensen af, hvad alle længe havde tænkt - Beatles var fortid.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For mange lukkedes døren til 60’erne, da Paul McCartney, iført habit og vildmandsfuldskæg, med fruen under armen forlod London High Court 31. december 1970.

Han havde udtaget stævning mod sine gamle legekammerater.

McCartney ønskede at få opløst samarbejdet i The Beatles & Co., holdingselskabet, som kontrollerede en forretning, der forekom i ukontrollabelt frit fald.

Besøget i landsretten var kulminationen på en gordisk knudret konflikt i Beatles-lejren det meste af det forår.

Med den anløbne manager Allen Klein som omdrejningspunkt handlede den dybest set om tærende metaltræthed i en gruppe, der var ved vejs ende. Og havde vidst det længe, men havde prøvet at udskyde det.

Genfinde sig selv
Hele den historie aktualiseres igen af, at manden, de beskyldte for at opløse The Beatles, i denne uge genudsender sit debutalbum fra foråret 1970.

I samme ombæring genudgives hans andet af slagsen. Det kom i 1980 og indvarslede også en ny æra, om end ikke slet så dramatisk. Det mellemliggende tiår brugte McCartney på at komme ud af skyggen fra John Lennon.



Først skulle han dog genfinde sig selv. Det havde Lennon været i gang med længe. Også han med en ny kvinde ved sin side. Yoko Ono blev udsat for den samme latterliggørelse, som skulle blive Linda Eastman til del.

John var lige så træt af The Beatles, som han var af Paul, der med øretæveindbydende iver havde gjort indspilningen af ’Abbey Road’ til en kortvarig succesoplevelse. I september 1969, netop som man havde underskrevet en ny pladekontrakt, ville Lennon forlade bandet. De andre overtalte ham til at blive lidt endnu.

Sov for lidt og drak for tæt
McCartney begyndte derpå at boykotte de mange forretningsmøder i Beatles-koncernen. I stedet helligede han sig sin nystiftede familie. Og begyndte at skrive nye sange, mens han drak for meget, sov for lidt og var tæt på et nervesammenbrud.

LÆS OGSÅ En del af sangene blev til på hans skotske ødegård, og det meste blev indspillet hjemme i London-forstaden St. Johns Wood på en firespors båndoptager. Resten af sangene blev bl.a. færdigindspillet i Abbey Road. Her lejede McCartney sig ind under navnet Bill Martin.

I Studio 2 puslede han med sin nye musik, mens excentrikeren Phil Spector uden McCartneys vidende remiksede de bånd, der skulle blive til Beatles’ svanesang. Det foregik faktisk i samme bygning, men i Studio 1.

Der udstyredes en McCartney-melodi som ’The Long and Winding Road’ med strygere. En behandling, McCartney senere kaldte en vandalisering. Nok mest fordi han blev holdt udenfor.

Helvede brød løs
Det sørgede han også for, at de andre beatler blev i forhold til hans soloprojekt, indtil en udgivelsesdato figurerede i et internt memo. Så brød helvede løs. Pladen, som bare hed ’McCartney’, ville kollidere med ’Let It Be’.

De tre andre bad ham så mindeligt om ikke at tage dette personligt, men ingen ville jo have gavn af, at to så store udgivelser kom oven i hinanden, vel? Gruppens mediator, Ringo Starr, blev sendt hen for at tale sin ven til fornuft, men blev under en byge af forbandelser bedt om at forføje sig.

Så trak Lennon og Harrison deres sidste kort: Udgivelsen af ’Let It Be’ kunne flyttes, men kun, hvis McCartney godkendte de andres valg af Klein som bestyrer af Beatles-imperiet. Det var højt spil, og de tabte.

10. april 1970 fortalte Daily Mirror på forsiden, at »Paul is quitting The Beatles«. Avisen havde fået fat i det fingerede interview, en pr-medarbejder havde overtalt McCartney til at vedlægge anmeldereksemplarerne. Avisen lagde to og to sammen, og pludselig gav det ikke ’Fab Four’.

Nr. 27 i rækken af spørgsmål lød nemlig: »Har du planer om et nyt album eller en ny single med The Beatles?«. Svaret var: »Nej«.

Og bruddet med The Beatles skyldtes ifølge udbryderen: »Personlige uoverensstemmelser, forretningsuoverensstemmelser, musikalske uoverensstemmelser, men mest fordi jeg kan bruge tiden bedre med min familie«. Endelig sagde den 27-årige McCartney: »My only plan is to grow up«.

Spørgsmål om frihed
Lennon følte sig underløbet. Og kunne ikke få skødesløsheden på Pauls soloplade til at harmonere med det fluekneppende pedanteri, han senest havde oplevet, da Paul drev alle til vanvid for at få den simple ’Maxwell’s Silver Hammer’ på ’Abbey Road’ naglet på plads over hele tre studiedage. Nu lød det nærmest, som om sangene blev til, mens han indspillede dem.

På dvd’en, der følger med genudgivelsen, fortæller McCartney, at pladen »handlede om frihed«. Han ville »mindes om, hvem vi var, og hvorfor vi startede«. På samme måde, som han havde fået The Beatles ud af kriser ved at få dem til at genopfinde sig selv.

For McCartney var projektet en »flugt fra berømmelsen. Jeg fandt lykken og holdt fast i den«. Den følelse emmer fra de hjemmevideoer, man kan finde i ekstramaterialet. Her ses ’Lovely Linda’ med det lækre hår, hendes datter, Heather, deres nyfødte Mary og dennes fjollerik af en far, løbende sammen med sheepdogen Martha (my dear) langs stranden, mens fårene ser til oppe fra klitten, stående klar til klipning.

Mange var også klar til at ondulere McCartney. Albummet blev en hitlistetopper, men anmeldere fandt i pladens enfoldighed ny næring til stigmatiseringen af Paul som poppedrengen, der ikke kan få nok sukker, i modsætning til John, der jo var en intellektuel provokatør.

John eller Paul?
Han var i hvert fald rigtig god til at markedsføre sin personlige tvivl som samfundsengagement. Han og Yoko manede til fred fra femstjernede hotelsuiter, når de da ikke legede våbenløse byguerillaer i weekenderne. Men når talen falder på, hvem der var blød, og hvem der havde kant, er det altid værd at minde om, at det var Paul, der sang ’Long Tall Sally’ og ’Helter Skelter’.

I de kredse, denne skribent kom i, hørte vi ikke ’McCartney’. Den var jo ikke politisk, og det skulle man dengang hedde Dylan for at slippe af sted med ikke at være.

Pladen var snarere økologisk. Genhørt er den stadig ikke et mesterværk, dertil er den for flagrende og med for meget fyld, men den kommer igennem som et dybt personligt projekt. Og er som sådan lige så intens som de selvransagende sange, Lennon skulle præsentere, få uger før McCartney forlod landsretten.

Genhørt er den stadig ikke et mesterværk, dertil er den for flagrende og med for meget fyld, men den kommer igennem som et dybt personligt projekt

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Paul er bare et andet menneske end John, men sange som ’Every Night’, genistregen ’Junk’ samt ’Maybe I’m Amazed’ med linjer som »Maybe I’m a man and maybe I’m a lonely man/ Who’s in the middle of something/ That he doesn’t really understand/ Maybe I’m a man and maybe you’re the only woman/ Who could ever help me/ Baby, won’t you help me understand …« synges med mindst lige så sitrende en nerve som nogen sang af Lennon.

Begge var de på vej fra krise til forløsning.

I august 1971 sendte Paul et brev til The Beatles’ fanklub. »Tiden er«, skrev han, »kommet til at trække mig fra The Beatles Fan Club … nu er jeg ikke længere en beatle, and want to get back to where I once belonged – leve mit eget liv, have min egen familie, mit privatliv og komme videre med min musik. Tak for alt …«.

Langsom start for Wings
Vejen videre frem gik via Wings, som mest var en trio, bestående af ham selv, Denny Laine og Linda. Da det første album, ’Wild life’, kom i 1973, spurgte Rolling Stone, om musikken skulle lyd så »bevidst second hand«.

Ja, på en måde. McCartney ville nemlig starte forfra. Wings foretog i efteråret 1971 under radarhøjde en turne til de britiske universiteter. Turbussen med kærester, koner, roadier og børn, bl.a. den nyfødte Stella McCartney, ankom, man spurgte studenterrådet, om man kunne spille på døren.

Ingen forhåndsannoncering og ingen Beatles-numre. Men en direkte kontakt til publikum, som var lærerig og nådesløs. Et sted virkede Pauls mikrofon ikke. Det undskyldte han. Nede fra mørket lød det: »Hvad så med at give den til din kone?«.

Vi vænnede os til Linda. Da Wings først var i luften, kunne hun jo dårligt komme af.

(2011)

Året efter bød på to sange, der viste, at man ikke skulle tage McCartney for givet. Hans ’Give Ireland Back To The Irish’ var i Lennons propagandistiske ånd og lød troværdig. Det samme gjorde hans børnesang ’Mary Had A Little Lamb’.

Efter syv studiealbum nødlandede Wings, da enhver svigermors drøm i januar 1980 blev taget i lufthavnen i Tokyo med 229 gram hash

Og ’Mull of Kintyre’ blev i 1977 et af de mest irriterende og insisterende hits. Ni uger på hitlistetoppen og over to millioner solgte singler. Og mens Lennon tullede retningsløst rundt, fik McCartney på ’Band on the run’ høj sværhedsgrad til at rime på umiddelbarhed.

Efter syv studiealbum nødlandede Wings, da enhver svigermors drøm i januar 1980 blev taget i lufthavnen i Tokyo med 229 gram hash.

Kindkysser med Yoko

McCartney blev fængslet og siden udvist. Hjemme igen fandt han sig selv i samme situation som i 1969-70. Året før det, han har kaldt sin japanske ferie, havde han lagt nogle nye sange til side. Nu tog han dem med i studiet.

Albummet ’McCartney II’ blev hans måde at sige goddag til 80’erne på. Det har bedre sange end hans solodebut – ’Waterfalls’ er og bliver en af hans mest umiddelbare ballader, og han har trods alt begået en del – men som helhed har musikken ikke samme upolerede charme. Syv måneder senere, i december 1980, blev John Lennon skudt fire gange i ryggen af en sindsforvirret fan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL (2010)

Og McCartney kom igen bagud på point i kappestriden om, hvis ægthed der er størst. En kamp, der raser med uformindsket uforsonlighed på nettet, men som han for længst har meldt sig ud af.

I dag fremstår han som en af rockens rigeste, mest koncertvitale ældre statsmænd, han kindkysser med Yoko Ono og virker ikke længere så opsat på bevise sit værd.

Han besvarer nu om dage ofte kritikken af sin påståede rundhed med refrænet fra den 1976-sang, der er det tætteste, denne umissionerende musiker kommer en trosbekendelse:

»You’d think that people would/

have had enough of silly love songs/

but I look around me and I see it isn’t so/

some people wanna fill the world

with silly love songs and what’s

wrong with that?/

I’d like to know ’cause here I go again ...«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden