0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Medinas nye hit er ordinær radiopop

Danmarks popdronning har mistet noget af sin originalitet med singlen 'Jalousi'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
OLE STEEN  (arkiv)
Foto: OLE STEEN (arkiv)

Ordinært. Men skiftet fra kølige elektroniske klange til håndspillet guitarpop amputerer noget af det originale ved Medina.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mandag morgen kl. 6.44 tikkede dagens første billedbesked ind fra Medinas Instagram-profil. Under et screengrab af den øjeblikkelige hitliste, skrev hun:

»’Jalousi’ ligger flot #1 allerede på iTunes ;) Jeg har feber og hoster som en ørn!!! ’Men jar’da li glad jar’da lige gladdddd’«.

Resten af morgen kunne man så høre Medina promovere sin nye single på diverse radiostationer.

Jo, maskinen Medina kører som smurt, og den virker.

Et ensomt menneske Et par timer senere sidder jeg her og har sætningen »jeg’ da ligeglad« på ustoppelig repeat i hovedet.

Også på den led fungerer Medinas nye single fortrinligt med potentialet til at blive en kommende landeplage, der sparker porten til P4 på vid gab.

Her fem år efter hun brød cementen i dansk pop med den generationsdefinerende single, ’Kun for mig’ har hun nemlig skiftet musikalsk ham og forladt det kølige electropop univers, som producer-duoen The Providers ellers har skræddersyet til Medinas melankoli.

Med ’Jalousi’ træder Medina ud i det radiovenlige poprockformat. Det plukkede guitarspil slår en indadvendt tone an før de lidt tunge trommer, det rullende klaver og den vævende klagelyd fra en pedal steelguitar følger associationen til amerikansk træveranda-pop helt til dørs.

Nogen stor overraskelse er det ikke, sangen var et fast del af repertoiret, da Medina i efteråret turnerede rundt med sine klubbangers i akustiske versioner. Sammen med guitaristen Theis Andersen og producerne Pitchshifters fortsætter hun nu ad det spor, og selv om det er upåklageligt udført, er The Providers savnet.

For lige så strømlinet sangen og hele lanceringen af Medina er på alle tænkelige plaforme er, lige så usikker er grundtonen ofte i hendes sange. Og Medinas tyndhudede klang af et ensomt menneske stod fremragende i spænd med de kolde, elektroniske klange.

Som iskerner af sensibel kvalitet midt i hele selviscenesættelsen.

Mere ordinært

På ’Jalousi’ er Medina ellers ude i velkendt terræn, når hun synger om hende den lyshårede konkurrent med øjne, der »skinner smukt som diamanter« og har »flotte lange ben«, hende som alle lytter til »for hun er sjov og alle kigger kun på hende«.

Medina påstår hun da er »ligeglad«, men gu’ er hun ej.

Selvløgnen bliver gentaget og gentaget igen som et værn mod virkeligheden – og som en markering af, at jalousi ikke er til at slippe af med igen.

LÆS OGSÅ

Det er stadig i hendes popsange og personlige tekstunivers, at man skal møde mennesket Medina (sjældent på instagram). Og den enkle (jovist, også banale) følelse skal nok finde genkendelse rundt om i landet i denne hitpotente form.

Men pakket ind i lyden af sensommervarme, mister Medina noget af det, der ellers definerede hendes popmusik så klart. Til fordel for noget, der er langt mere ordinært.