Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

streaming. Spotify genoptager nu forhandlingerne med rettighedsorganisationen Koda, der er parat til at sænke prisen for at få tjenesten til Danmark.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

streaming. Spotify genoptager nu forhandlingerne med rettighedsorganisationen Koda, der er parat til at sænke prisen for at få tjenesten til Danmark.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Store musiktjenester er på vej til Danmark

Wimp og Spotify kan i løbet af kort tid blive tilgængelige for alle danskere.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De to store streamingtjenester, svenske Spotify og norske Wimp, er for alvor på vej ind på det danske marked.

Hidtil har Spotify holdt sig væk, fordi tjenesten mente, at danske komponister og sangskrivere kræver for mange penge. Og Wimp har kun været tilgængelig for Telenors kunder.

Men Spotify genoptager nu forhandlingerne med rettighedsorganisationen Koda, der er parat til at sænke prisen for at få tjenesten til Danmark. Og Wimp ventes i løbet af kort tid at annoncere, at alle danskere kan abonnere på tjenesten, uafhængigt af hvilket teleselskab de har.

De danske musikselskaber er så overbeviste om, at streaming er fremtiden, at de nu også laver en hitliste over de mest streamede numre.

Vi kan ikke blive ved med at skændes om prisen, mens cd-salget falder som en sten. Det vil svare til at skændes med konen om, hvem der skal hente vand, mens huset brænder

Deres brancheorganisation, IFPI Danmark, har fra årsskiftet etableret en ’Streaming Top-20’ og som det første sted i verden indført guld- og platinbelønninger for streamede musiknumre.

Ekstremt populært i Sverige
Formanden for IFPI, Henrik Daldorph, tror, at danskerne ligesom svenskere og nordmænd dramatisk vil ændre musikvaner i retning af streaming, hvor man ikke downloader og ejer musikken, men abonnerer på den og kan høre den, når man vil.

»De nye tjenester giver forbrugerne adgang til musikken på en nem måde, der oven i købet øger lysten til at gå på opdagelse i ny musik. Det kommer både forbrugerne, musikerne og musikselskaberne til gode«, siger Henrik Daldorph.

Spotify er på kort tid blevet ekstremt populær i Sverige, hvor streaming af musik stod for over 20 procent af det samlede musiksalg i første halvår af 2010.

Den svenske rettighedsorganisation Stim kunne samtidig oplyse, at indtjeningen på streaming var ottedoblet på bare et enkelt år. Og ifølge Politikens oplysninger fortsætter udviklingen, så streaming allerede nu udgør en væsentlig større andel af det samlede musiksalg i Sverige.

LÆS OGSÅ Huset brænder Hidtil har Spotify og den danske rettighedsorganisation Koda ikke kunnet blive enige om, hvilken betaling komponister og sangskrivere skal have, når deres musik bliver streamet. Og derfor er forhandlingerne strandet.



Men Kodas nye direktør, Anders Lassen, har nu taget kontakt til Spotify igen for at få en aftale, så musiktjenesten også bliver tilgængelig for danskere. Og denne gang er Koda parat til at lempe på de krav til betaling, som har fået Spotify til at gå uden om Danmark, mens den er tilgængelig i Sverige, Norge, Finland, Frankrig, Holland, Spanien og Storbritannien.

»Vi kan ikke blive ved med at skændes om prisen, mens cd-salget falder som en sten. Det vil svare til at skændes med konen om, hvem der skal hente vand, mens huset brænder«, siger Anders Lassen.

»Jeg håber, det lykkes. Det er nødvendigt med forretningsmodeller, der tilfredsstiller kunderne. Befolkningen ønsker i dag adgang til alverdens musik uden at betale ret meget for det. Det er vi nødt til at løse, så de ikke går til pirattjenester, hvor ingen får betaling for musikken«, siger han.

10 procent ejer ikke en cd

Anders Lassen fremhæver samtidig, at Danmark burde være foregangsland på området, fordi danskerne har flest mobiltelefoner og nogle af de bedste bredbåndsforbindelser i Europa. I 2009 blev 25 procent af al musik i Danmark solgt digitalt, hvilket på det tidspunkt var den højeste andel i Europa. »Musik som service kommer i stort omfang til at komplementere musik som produkt. Ser man på unges forbrug af musik, har op mod 10 procent ikke en eneste cd. Derfor ser vi gerne så mange musiktjenester som muligt på det danske marked«, siger Anders Lassen.

LÆS OGSÅ Ifølge Spotifys kommunikationschef, Angela Watts, er musiktjenesten fortsat interesseret i at komme ind på det danske marked. »Vi vil meget gerne fortsætte forhandlinger med Koda«, siger hun. Telenor, der står for Wimp i Danmark, ønsker endnu ikke at oplyse, hvornår det bliver muligt for alle at abonnere på Wimp. Kun at selskabet vil melde noget ud i løbet af kort tid.





Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden