De to store streamingtjenester, svenske Spotify og norske Wimp, er for alvor på vej ind på det danske marked.
Hidtil har Spotify holdt sig væk, fordi tjenesten mente, at danske komponister og sangskrivere kræver for mange penge. Og Wimp har kun været tilgængelig for Telenors kunder.
Men Spotify genoptager nu forhandlingerne med rettighedsorganisationen Koda, der er parat til at sænke prisen for at få tjenesten til Danmark. Og Wimp ventes i løbet af kort tid at annoncere, at alle danskere kan abonnere på tjenesten, uafhængigt af hvilket teleselskab de har.
De danske musikselskaber er så overbeviste om, at streaming er fremtiden, at de nu også laver en hitliste over de mest streamede numre.
Deres brancheorganisation, IFPI Danmark, har fra årsskiftet etableret en ’Streaming Top-20’ og som det første sted i verden indført guld- og platinbelønninger for streamede musiknumre.
Ekstremt populært i Sverige
Formanden for IFPI, Henrik Daldorph, tror, at danskerne ligesom svenskere og nordmænd dramatisk vil ændre musikvaner i retning af streaming, hvor man ikke downloader og ejer musikken, men abonnerer på den og kan høre den, når man vil.
»De nye tjenester giver forbrugerne adgang til musikken på en nem måde, der oven i købet øger lysten til at gå på opdagelse i ny musik. Det kommer både forbrugerne, musikerne og musikselskaberne til gode«, siger Henrik Daldorph.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her