Udlært. »På klubberne udviklede jeg min egen stil. Du står ikke og kigger i et spejl og bliver for selvbevidst«, fortæller den 25-årige danser Stephanie Nguyen.
Foto: Lars Just

Udlært. »På klubberne udviklede jeg min egen stil. Du står ikke og kigger i et spejl og bliver for selvbevidst«, fortæller den 25-årige danser Stephanie Nguyen.

Musik

Dansk stjernedanser er Madonnas darling

Stephanie Nguyen rejser verden rundt med Madonnas MDNA Tour, der mandag indtager Parken.

Musik

Madonna hilste smilende på danserne, mens hun satte sig til rette i sin stol hævet på podiet over den sortmalede scene.

Men så snart de 30 dansere begyndte at bevæge sig til musikken, forsvandt smilet fra det ikoniske ansigt. Og tilbage var kun det gennemborende blik bag popdronningens briller.

Det var, som om hun formåede at følge samtlige bevægelser på scenen på én og samme gang.

Sveden dryppede af 25-årige Stephanie Nguyen i det 38 grader varme lokale, hvor varmelamper sørgede for at holde Manhattans efterårskulde ude.

Udvalgt Madonna træner altid i glohede lokaler, fik hun at vide – det giver færre skader, når man træner så intensivt. Og efter tre dage med 12 timers benhård bootcamp i den store lagerbygning skulle den unge danser fra Vesterbro vise den muskuløse verdensstjerne, hvad hun kunne. Omkring Stephanie Nguyen stod 29 andre unge dansere, der var blevet fløjet til New York fra hele verden for at være med i den ugelange finalaudition.

Flere tusinde håbefulde dansere havde allerede forsøgt sig ved åbne auditions i Frankrig, London, Los Angeles og New York. Men Madonnas koreografer spottede Stephanie til en filmoptagelse og inviterede hende direkte til sidste audition. En chance, hun greb med hele kroppen.

Så hun sendte al sin energi ud gennem hvert et led, hver en knogle og hver en muskel, når hun fulgte de indviklede danserutiner med alt fra jazz, hiphop, house, modern, break og popping, som Madonnas koreografer lirede af.

Pludselig viftede Madonna med hånden til pigerne og gjorde tegn til, at de skulle smide bluserne.



Stilarterne smelter sammen
»Stephanie, træk op i din bluse, jeg skal se din mave«, råbte hun. Og smilede skælmsk. Så lænede hun sig lidt frem i stolen:

»Er der noget, I gemmer?«.

Stephanie Nguyen adlød og smed prompte sin T-shirt. Yes, sir, du er bossen, tænkte hun.

»Man ved jo godt, hvorfor man er der. Det er, fordi man vil have jobbet«, forklarer Stephanie Nguyen.

Ibyen ringer hende op på hendes hotel i Coimbra i Portugal, hvor hæren af sorte turbusser er ankommet. Dagen efter skal hun optræde for 50.000 mennesker, før turen går videre til Berlin, hvor endnu to kæmpekoncerter venter.

For ja, Stephanie Nguyen fik jobbet. Hun har ingen danseuddannelse, men til gengæld har hun danset hele sit liv og suget alt fra stilarter som break dance, jazz, waving og hiphop til sig.

Og vigtigst af alt har hun fundet sit eget udtryk, hvor stilarterne smelter sammen i bløde, svævende bevægelser, så hendes krop forvandles til en homogen masse, der ser ud, som om den har glemt alt om sin egen fysiks begrænsninger.

Hvor rytmen først blidt bølger ned gennem rygraden for et splitsekund efter at fange et temposkift med underkroppen, tvister og drejer hver en spændt muskel i skelettet i en ny retning.

Madonna er den eneste dronning af pop



Dronningen af pop
Efter sin audition fløj Stephanie Nguyen hjem til Danmark og ventede i tre nervepirrende dage, før hun fik at vide, at hun to dage efter igen skulle tjekke ind i New York.

For hun var en af de 22 dansere, heraf kun 6 kvinder, der skulle optræde til MDNA Tour 2012 med foreløbig 86 koncerter på verdens 4 kontinenter indtil begyndelsen af næste år – hvis da ikke turneen bliver forlænget til sommeren 2013.

Og selv om hun har danset hele sit liv, vundet internationale dansekonkurrencer, har Adidas som sin sponsor, været med i tre dansefilm og et hav af musicals, bøjer hun sig stadig i støvet over den mulighed, hun har fået. For som hun siger:

»For en danser bliver det ikke større. Michael Jackson er død, det samme er James Brown, og Prince bruger slet ikke dansere. Madonna er den eneste dronning af pop«.

Den antagelse har Stephanie Nguyen kun fået bekræftet efter at have arbejdet sammen med dronningen i 4 måneder, fortæller hun.

Madonna ser alt
Den 53-årige Madonna er »i bedre form end os piger i 20’erne«, fordi hun træner, inden hun møder op til træningen med danserne. Og når holdet går ligblege hjem fra 16 timers arbejde, knokler Madonna videre.

Og involverer sig i alle dele af turneen – alt fra dansetrin til lyssætning. Der kommer ikke et eneste kostume på scenen, som Madonna ikke har tjekket igennem.

»Hver uge i træningsperioden skulle vi line op i vores respektive kostumer. Og så gik hun forbi og kiggede på os en for en og sagde: »Der mangler en knap, den der vest er for løs, du skal have noget større hår, og du skal have en hat. Hun ser alt, det er vildt«, forklarer Stephanie Nguyen.

Få dage efter hun atter var landet i New York, begyndte træningen. Fra klokken 10 om morgenen og ofte til klokken 2 om natten øvede de dansestilarter, som Stephanie Nguyen aldrig havde prøvet før. I tårnhøje hæle custom made til dansernes fødder af luksusmærket Prada.

»Vi har skullet lære beton twirling, som ligner chearleaderdans. Og kampsporten kung-fu, fordi der er et kung-fu-nummer«, siger Stephanie Nguyen.

I nummeret ’Candy Shop’ ender Stephanie Nguyen endda tættere på Madonna end nogen af de andre dansere. Scenen er omdannet til et bordel, alle danserinderne er letpåklædte, og på et tidspunkt under nummeret læner Stephanie Nguyen sig indladende ind mod Madonna for at få et kys på læberne.

»Jeg læner mig ind mod hende, men det er hende, der afgør, om hun har lyst til at kysse den aften. Hvis hun er i rigtig godt humør, får jeg en masse rød læbestift i ansigtet, men hvis hun er mere rolig, bliver det bare et lille et«, fortæller Stephanie Nguyen, der mindst kommer til at kysse Madonna 86 gange på turneen.

Hvad er næste niveau?
Madonna opnåede status som verdensstjerne, allerede før Stephanie Nguyen blev født.

I 1987, da Stephanie kom til verden, begav den dengang 29-årige popstjerne sig ud på sin første verdensturné, den såkaldte Who’s That Girl Tour, og rockede ’Papa Don’t Preach’ og ’Holiday’ på scenen til 39 koncerter og anmeldernes store fornøjelse.

Og imens provokatøren pissede Vatikanet af med musikvideoen til kæmpehittet ’Like A Prayer’, der var fyldt med brændende kors og en sexet helgen, og spillede Eva Perón i filmen ’Evita’, byggede Stephanie Nguyen hele sin verden op omkring folkene og livet på danseskolen på Vesterbro.

Her havde hendes vietnamesiske far sin frisørsalon, skråt over for skolen og nær danseskolen. Da hun var 9 år gammel, begyndte hun at tjene penge på at danse, og hun har aldrig haft andre job.



Da Madonna i slutningen af 2002 hittede med ’Die Another Day’, titelsangen til James Bond-filmen af samme navn, skiftede Stephanie Nguyens dans form og fik et hårdere, mere street udtryk.

Den nu 14-årige pige bevægede sig mere ind i freestylemiljøet i København og fik i 2007 cementeret, at hun havde evner inden for genren, da hun vandt verdens største konkurrence i street dance , Just Debout i Frankrig.

Men selv om hun havde opnået status som en af de bedste streetdansere i Danmark og fik danseroller i musicals herhjemme og i udlandet, havde Stephanie Nguyen svært ved at stille sin sult efter mere.

»Jeg tænker altid: Hvad er den næste opgave, der skal løses? Kan jeg nå til det næste niveau? Derfor har jeg aldrig tænkt: Nu laver jeg ’Simon Spies’ og ’West Side Story’ på Østre Gasværk, så er det bare helt fint. Jeg vidste hele tiden, at der var mere«.

Bone breakers fra Brooklyn
Men tre måneder i et danselokale med Madonna var alligevel lidt af en mundfuld.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De mange intensive træningstimer med nye og komplekse koreografier og stilarter var hård kost for den unge kvinde, der altid har været vant til at være dygtig til det, hun foretager sig – i hvert fald når det gælder dans.

»Der var aldrig en dag, hvor man tænkte: Ah, det her kan jeg sgu, det er fedt. Til audition danser du jo det, du kan, og er blevet dygtig til gennem mange år. Men når du får jobbet, skal du gøre alt andet end det, du er god til, og det har virkelig været en udfordring«, siger hun.

»Tvivlen på, om jeg er god nok til det her, kom da også snigende, da jeg skulle lære så mange nye ting uden for min comfort zone«.

Men sådan havde de andre dansere det heldigvis også. De kommer med vidt forskellige baggrunde og har forskellige styrker og, det giver et helt særligt dansemiljø, forklarer hun.

På klubberne udviklede jeg virkelig min egen stil og udtryk.



»Madonna er dygtig til at vælge dansere med personlighed og talent, hvor mange andre kunstnere vælger en bunke folk, der kan ligne hinanden på scenen. Hun tjekker YouTube og finder folk fra gaden i stedet for de kommercielle dansere, der har danset for Britney dagen før. Hun har for eksempel hyret et par drenge fra Brooklyn – bone breakers – en dansestil, hvor det ser ud, som om danserens knogler brækker. Hun giver folk fra andre miljøer en chance og får fat i nogle helt specielle typer«.

Smuglet ind på natklubberne
Stephanie Nguyen har heller ikke selv nogen egentlig danseuddannelse. Men hun har det helt særlige personlige og unikke udtryk, som Madonna leder efter i sin dansere.

Et udtryk, hun især fik bygget op i det københavnske miljø af freestyle- og streetdansere. Her var hendes venner breakdancere og hiphoppere, alle en del år ældre end hende selv, og de tog hende med ind på københavnske natklubber for at træne.

Men de ældre gutter var ikke nok til at få den unge pige ind. Så Stephanie måtte hoppe i høje hæle og stramme jeans for at narre dørmændene.

Og så strøg hun ellers ud på toilettet og skiftede til store baggy jeans, posede T-shirts og hættetrøjer, hev de lange sorte lokker op i en knold eller ind under en kasket -– og dansede.

»Når jeg tænker tilbage, lyder det simpelthen så nørdet. Det var jo ikke for at feste eller for at drikke, vi var der. Vi var der kun for at træne«, siger hun og griner.

Mens dj’en vendte plader med Missy Elliot og Eve, fandt de en ledig plads på gulvet eller i et affolket hjørne, hvor de formede en stor cirkel, så de kunne cyphe, som man kalder den kærlige, ikke-konkurrenceprægede pendant til at battle, hvor man på skift træder ind i cirklen og danser op ad hinanden for at blive inspireret af de andre.

»På klubberne udviklede jeg virkelig min egen stil og udtryk. Der bliver spillet så meget forskellig musik, og man er nødt til at danse til det hele. Du står ikke og kigger i et spejl og bliver for selvbevidst. Du slipper dig selv lidt, du lærer af de andre, og du bliver meget, meget bedre«, forklarer Stephanie Nguyen.

’Grown Up Tour’
Også Madonna har gennem årene cementeret sit eget udtryk – som en kunstner, der ikke er bange for at provokere. Som da hun i 2003 til stor forargelse tungekyssede både Britney Spears og Christina Aguilera til en MTV-prisuddeling.

Og selv om der da stadig kækt blev blottet et bryst på scenen i Istanbul under en af turneens første koncerter, har alderen alligevel ændret turnevilkårene for danserne.

Hvor den 31-årige Madonna i filmdokumentaren ’Truth or Dare’, senere ændret til ’In Bed with Madonna’, gav seerne indsigt i sine til tider temmelig intime forhold til sine dansere under Blond Ambition Tour i 1990, er der 22 år efter kommet andre boller på suppen.



»Hun er simpelthen ikke sådan længere. Hun har for eksempel sine børn med på turné – sønnen er en af danserne. Hele castet er i det hele taget ældre, mange har børn, og hun er jo selv blevet 53«.

»Aka ’Grown Up Tour’«, forklarer Stephanie Nguyen.

Men verdensstjernen er stadig perfektionist, og under hvert show sidder to mænd med det eneste formål at holde øje med hvert et skridt Madonna og danserne tager på scenen.

Før det næste show får hver eneste danser en liste med de fejl, de har begået, så de kan forbedre sig til næste koncert.

»Stephanie, i sidste show lavede du en fejl der, og næste gang skal du gøre mere sådan her. Han finder altid noget, ham der«.

Vil være den bedste

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det kan være hård kost for en danser, der selv er perfektionist. »Jeg synes alligevel aldrig selv, at det er helt godt nok. Det kan altid blive bedre. Men man skal jo huske at give sig selv et skulderklap af og til, og det kan jeg godt være dårlig til. Men det kan altid blive bedre, det kan det sgu, og jeg er ret selvkritisk. Hvis jeg laver en fejl i et to timer langt show, kan jeg have rimelig nedtur over den ene finger, der ikke lige sad, som den skulle«.

LÆS OGSÅ Men det har samtidig været netop den kompromisløshed, der har betydet, at Stephanie Nguyen er nået op i popdronningens liga: »Ubevidst søger jeg nok altid at blive den bedste til det, jeg gør. Det er derfor, jeg bliver ved«.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce