Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

italiener Efter syv år som Det Kgl. Teaters residerende italienertenor er Peter Lodahl blevet ny chef for Copenhagen Opera Festival.
Foto: RIORDAN BOLL IVAN

italiener Efter syv år som Det Kgl. Teaters residerende italienertenor er Peter Lodahl blevet ny chef for Copenhagen Opera Festival.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stjerne dropper Operaen og bliver chef for festival

Peter Lodahl overtager Copenhagen Opera Festival fra november.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den 42-årige stjernetenor Peter Lodahl har opsagt sit job i solistensemblet ved Den Kgl. Opera, hvor han har sunget de store roller i ikke mindst italiensk opera siden 2009. Han tiltræder 1.november som kunstnerisk leder af Copenhagen Opera Festival, hvis hidtidige chef, Michael Bojesen, begynder i samme stilling ved operaen i Malmø.

Lodahl, der er kendt i den brede offentlighed fra talrige optrædener i tv og radio samt for sin kritik af et nedskæringsivrigt folketingsflertal i flere aviser, erkender, at han som udgangspunkt repræsenterer operaens plyssæder, men han vil gerne slå et slag for, at »folket skal tage operaen tilbage!«, som han siger.

»Jeg kunne godt tænke mig, at Copenhagen Opera Festival var med til systematisk at skabe et nyt publikum for operaen«, siger Peter Lodahl til pol.dk. »På Komische Oper i Berlin, hvor jeg har sunget meget, vælter det i disse år ind med unge mennesker, hipstere og andre, og operaen spiller for fulde huse. Det er svært lige at efterligne, fordi unge tyskere nok har en større referenceramme inden for den store kollektive, europæiske kulturarv og har været udsat for Mozart, Schubert og Goethe i skolen på en anden måde, end danske unge kender deres klassikere, men det kunne være interessant at gå ind på den tabte generation og præsentere opera for dem for allerførste gang«.

Millionbudgettet

Copenhagen Opera Festival har et budget på rundt regnet syv-otte millioner kr., delvis som tilskud fra Københavns Kommune og fra flere fonde. Budgettet omfatter også to faste årsværk. Chefen er ansat i en halvtidsstilling.

Det er Peter Lodahls intention at bibeholde festivalens idé om de mange små og større platforme, myriaden af formater, lige fra operettebåde og opera på en budcykel til de store, mere konventionelle operaopsætninger på en scene i Torvehallerne. Og han vil arbejde på at hæve bundniveauet fra år til år, samtidig med at han inviterer internationale stjerner til byen.

Men hvor meget kan man få for syv-otte millioner?

»Det skal jeg selvfølgelig først have afprøvet. Sangerlønninger er noget, der stiger eksponentielt fra år til år ...«.

Ja, det har nok været rart for dig som sanger. Indtil nu ...

Lodahl har i årevis været en flittig og velformuleret kritiker af kunstens svigtende opbakning blandt politikerne og ofte har sammenlignet med forholdene i lande som Tyskland, gik for en sæson siden ned på halv tid ved Det Kgl. Teater, fordi tilbuddene begyndte at komme fra store operahuse som Semper i Dresden, Hamburg og Real i Madrid, men den karriere, han fik på Det Kgl. efter ansættelsen i 2009, blev ikke den relancering af det italienske repertoire fra det tidlige 19. århundrede, der syntes at ligge i kortene.

Du har sunget en frygtelig masse Rodolfoer i 'La bohème' og Alfredoer i 'La traviata' ...

»Og Taminoer i 'Tryllefløjten',« supplerer han.

Har danskerne hørt dig synge, har de i hvert fald hørt dig synge dét.

»Jeg har lavet to ny hovedroller på Det Kgl. Teater i mine syv år i huset, Edgardo i 'Lucia di Lammermoor' og Romeo 'Romeo og Julie', ellers er det altsammen roller, jeg havde lavet før. Meningen var, at jeg skulle have sunget noget nyt hver sæson, men efter Kasper Holten fulgte to chefskifter. Men på det seneste blev jeg tilbudt hovedpartier i både 'Rejsen til Reims' og 'Boulevard Solitude', som jeg måtte sige nej til, fordi jeg havde søgt orlov til andre internationale ting«.

Nedskæringer for Operaen

»Det skal siges, at jeg på mange måder så mig selv bliver på Det Kgl. Teater på længere sigt, men det er omvendt svært at blive siddende, når de skal skære to procent om året i fire år, og de er slet ikke færdig med nedskæringerne. Da Den Kgl. Opera kun havde Gamle Scene på Kongens Nytorv, spillede man 14 produktioner hvert år, nu er de nede på otte-ni«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lodahl vurderer, at det ville være »forkert at sige«, at han forlader den synkende skude, og fortæller, at operachef Sven Müller har givet et ret klart signal om, at han vil invitere Lodahl tilbage til teatret som gæstesanger.

Peter Lodahl havde sine første faste job i Tyskland ved operaen i Kiel og siden og mere synligt ved Komische Oper i Berlin, hvor han sang mange af operalitteraturens store mandlige hovedroller. Senest sang han Gatsby i Semper Operaens opsætning af John Harbisons 'The Great Gatsby', Luzio i Wagners 'Liebesverbot' i Madrid og Leukippos i Strauss' 'Daphne' i Hamburg, hvor han fra februar og frem synger Maleren i Bergs 'Lulu' over for Barbara Hannigan. Han har medvirket i Copenhagen Opera Festival både i forbindelse med den tilbagevendende operabingo og som Lenskij i opførelsen i 2015 af Tjajkovskijs 'Eugen Onegin'.

Michael Bojesen nåede at planlægge næste sæson af Copenhagen Opera Festival, så det er sæsonen 2018, Lodahl går i gang med at arbejde på.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden