0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det elektroniske musikmiljø er lukket, usynligt og præget af et dårligt ry

Derfor har kunstnerne svært ved at skaffe støtte til arrangementer og leve af musikken. Man er »sin egen stopklods« for udvikling, mener dj Ena Cosovic.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Liv Høybye
Foto: Liv Høybye

Det elektroniske musikmiljø bør gøre sig selv mere tilgængeligt for omverdenen, mener dj Ena Cosovic.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En stor del af det elektroniske musikmiljø i Danmark vil gerne være mere professionelt. Have udbredt kendskabet til musikken og blive bedre til at søge fonde og offentlige midler, så man kan lave større arrangementer og leve af det, man brænder for.

En ny rapport konkluderer dog, at miljøet er yderst fragmenteret og desuden associeres med fest og stoffer, hvilket har skabt et dårligt ry i offentligheden. Det fortæller Ingeborg Okkels, der er ph.d. fra musikvidenskab og kvinden bag en ny undersøgelse, der kortlægger det elektroniske musikmiljø herhjemme.

Okkels peger desuden på, at Danmark traditionelt set er »et rockland«, hvor det at lave musik på en computer stadigvæk ikke opfattes som »rigtig musik«. Det betyder, at kunstnere og arrangører har »sindssygt svært ved at få fondsstøtte«, selv om ambitionerne om flere og større arrangementer er til stede. Aktørerne passer simpelthen dårligt ind i de gængse skemaer, når der eksempelvis skal søges midler.