0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Palle: Koncert med brasiliansk multiinstrumentalist var så smuk, at man ikke turde trække vejret

Den brasilianske guitar- og klaver-ekvilibrist Egberto Gismonti var frygtindgydende skrap på begge sine instrumenter onsdag aften i Helsingør. Han leverede især stor skønhed og betagende brasiliansk musik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Egberto Gismonti fremførte sine numre solo, så de stod frem som nye i forhold til de tidligere versioner, Gismonti har spillet med diverse grupper.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er noget ualmindeligt jordnært over Egberto Gismonti. Med sit slidte læderfodtøj, sine forvaskede jeans, sin helt almindelige skjorte, sin efterhånden hvide hestehale og karakteristiske hæklede hue ligner han en vinbonde. Og selv om han spiller på såvel guitar som klaver med en nærmest overjordisk teknik og fantasi, er han også jævn i sin tilgang til musikken. Han spiller brasiliansk folkemusik, og det betyder ikke så meget, hvad sangene hedder, sagde han. Det vigtigste er det, de formidler.

Men inden han for alvor kom i gang onsdag aften i Kulturværftet i Helsingør, fortalte han en smule om sit hjemlands musikalske tradition. Den er nemlig andet og mere end de kendte danserytmer, hvor betydelige og værdsatte disse så end måtte være. Og i koncertens indledende del, hvor Gismonti spillede på sine tre specialbyggede guitarer med henholdsvis tolv og ti strenge, demonstrerede han, hvilke komponenter den brasilianske folkemusik er sat sammen af, og hvordan man kan accentuere disse, uden at det går ud over integrationen af dem.

Helt overordnet er der tre grundingredienser på færde. En europæisk, primært spansk inspiration, hvor flamencoens følsomme filigran udgør bagtæppet. Dertil en indiansk note, der bevæger sig uden for den tonalitet, vi er vant til, og som har en kompleks, sine steder meditativ, fortællende struktur. Og endelig en solid afrikansk substans, hvor fremdrift, kropslighed og en evindeligt fremadstræbende rytmik driver værket. Og i tre indledende stykker hørte publikum, hvorledes først det ene, så det andet og det tredje element fik lov til at træde frem i lydbilledet.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts