0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Opera nedsænket i totalt mørke: Kvindekollektiv skaber et intenst lydbillede, men hvad pokker handler operaen om?

Forfatteren Elsa Gress er i centrum for en ny, lidt svær opera af det interessante musikerkollektiv We Like We.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Simone Bartholin
Foto: Simone Bartholin

Solen er død, men lyset vokser frem i operaen inspireret af Elsa Gress' gendigtning af lord Byron's 'Darkness'.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er helt og aldeles mørkt i rummet. Vi ved, at der også sidder et par rækker med publikum på den modsatte side, og at der står musikere i hver ende af salen. Men vi kan intet se. I stedet kan vi høre to lyse stemmer – en sopran og en kontratenor – bevæge sig rundt i rummet, syngende til hinanden, ledsaget af en violinists spinkle toner. Enkelt, drømmende og intenst. Og uden lyset er der fuld opmærksomhed på det bevægelige lydbillede.

Den sorte scene udspiller sig et stykke inde i musikerkollektivet We Like Wes nye opera, ’Myte om mørke’, der er en slags musikteater i grænselandet mellem et visuelt og klingende digt om Jorden på vej mod sin undergang og en fortælling om forfatteren og kritikeren Elsa Gress og hendes humanistiske livssyn. Elsa Gress ville være fyldt 100 år i år, og det markeres både på operafestivalen og med en festival på Møn, som var centrum for en stor del af hendes liv og aktiviteter. Der kan man også opleve operaen i næste uge efter et turnéstop på Aalborg Operafestival på lørdag.

Forestillingen tager sit udgangspunkt i lord Byrons apokalyptiske digt ’Darkness’, som Elsa Gress gendigtede. Det er en afsvedet verden, hvor Solen er død i en voldsom, drømmeagtig vision. Her har forfatteren Alexandra Moltke Johansen indlagt en lille historie om den unge Elsa, der frigør sig og kæmper sig frem. Scenerummet er stort set tomt på nær en række overgjorte symboler: en gigantisk døende sol i den ene ende og en bleg måne i den anden plus øjne i form af store heliumballoner og store valmueknopper. I løbet af halvanden time møder Elsa venner, fjender og kærlighed – og får på en eller anden måde overvundet mørket til sidst.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts