0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Engelsk musiks wonderboy er blevet kedelig

Thomas Adès har succes med sin nye klaverkoncert. Men er der et tebrev i kruset?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Wikimedia
Foto: Wikimedia

Komponisten dirigerer tit selv, her er det med National Youth Orchestra of Great Britain.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Han er præcis dobbelt så gammel, som da han som 24-årig brød gennem lydmuren med operaen ’Powder Her Face’, den engelske komponist Thomas Adès. Men selv om han efter eget udsagn er en langt dygtigere komponist end dengang, hans musik lød som elektriske dansegulve og heftige farvetrip, så er hans musik også blevet kedeligere.​

I hvert fald når det handler om hans nye, første klaverkoncert, som spiller alle steder og nu også på et album med Boston Symphony Orchestra, komponisten selv som dirigent og den russiskfødte præcisionspianist Kirill Gerstein ved flyglet. I februar rundede de 20 minutters musik uhørte 50 opførelser på bare et leveår – også i København sidste oktober.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere