0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TikTok har fat i de unge brugere – de har noget, YouTube ikke har

Med over 60 millioner sange kan musikudbuddet nærmest synes uendeligt på YouTube. Men spørgsmålet er, om mediet stadig er en vigtig platform for sangere at udkomme på. Der er nemlig kommet en ny spiller på banen, der med sine korte videoer giver uundværlig markedsføring – og stor konkurrence.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

YouTube har i mange år været den mest effektive markedsføringskanal for musik på nettet. Ingen har rigtig kunnet tage kampen op mod den kendte videotjeneste, og det er derfor kritisk for danske musikere, at de i øjeblikket er helt udelukket fra YouTube som følge af uenighederne mellem rettighedsorganistation Koda og YouTube-ejeren Google.

Men i den seneste tid er der kommet en en seriøs udfordrer til YouTube, lyder det fra branchen og eksperter. Musik- og videotjenesten TikTok har fået massivt fat i de unge.

»Vi bruger også TikTok til at se, hvad for noget musik der bliver brugt og delt mest fra uge til uge. Folk deler TikTok-materiale over hele verden, lidt ligesom det tidligere var med YouTube. Når vi udsender en sang, forsøger vi os med at lave TikTok-videoer for at se, om de kan gå viralt«, siger Henrik Daldorph, der er direktør for Sony Music i Danmark og formand for musikselskabernes brancheorganisation, Ifpi.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden