0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gentagelsens princip

Klaverspil på højt nivaeu og gennemgående rytmisk spænding skaber fascinerende jazz-album.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Cover-foto
Foto: Cover-foto
Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Pianisten Jason Moran er forhippet på gentagelsen som musikalsk princip. Da han første gang indspillede balladen ’Body And Soul’, gjorde han det ved at udtage et enkelt motiv fra kompositionen og fabulere omkring det uden at lade det udvikle sig til at omfatte hele melodilinjen.

Jeg oplevede det som både enerverende og uforløst, og også i andre tilfælde forekom det mig, at Moran misbrugte andres værker på en måde, som de ikke var tjent med.

Anderledes på hans nye cd, hvor det dog i overvejende grad er hans egne kompositioner, han bruger i denne proces. Med særdeles fascinerende virkning i ’Rain’, hvor Ralph Alessis holder fast i det lille motiv, inden det mod slutningen opløser sig i fri form.

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme

Annonce