Hvis vi skal være helt ærlige, så er vi herhjemme måske nok indimellem lidt hurtige til at kippe med det rød-hvide flag, når danske instruktører instruerer et afsnit af en tv-serie i Hollywood eller endnu en dansk elektromusiker slår igennem i en fjern afkrog på internettet.
Men en gang imellem er der pondus bag, når en dansk indsats på fremmed grund skal fremhæves. Som det mildest talt er tilfældet med bassisten Jasper Høiby, der siden 2005 har været drivkraften bag jazz-trioen Phronesis.
Trioen blev dannet i London, hvor Høiby gik på Royal Academy of Music, da han først mødte den engelske pianist Ivo Neame og siden fik den svensknorske trommeslager Anton Eger med på legen.
Myreflyttige og altid knivskarpe Phronesis markerede sig relativt hurtigt som et tidens mest fokuserede og brandvarme jazznavne. Ikke mindst live. Siden gennembrudsalbummet ’Alive’ i 2010 er det gået stærkt. Album for album har Phronesis vokset sig større og stærkere i stald hos det londonske jazzlabel Edition Records.
Graden af hidsighed og abstraktion har varieret, men på trioens ottende studiealbum ’We Are All’ finder Høiby & co. en elegant og mere umiddelbart bevægende balance i tonefaldet. En blidhed og melankoli, som i nordiske ører lyder decideret Nordic, men som måske nok også skyldes albummets overordnede filosofiske tema.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind