0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overskud og overblik

80-årige Roy Haynes beviste i Glassalen, at han fortsat står i en klasse for sig selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

80-årige Roy Haynes kaster lys over sine medspillere. - Foto: Gorm Valentin

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når talen falder på efterkrigstidens store trommeslagere, vil det som oftest være navne som Max Roach og Art Blakey, der vil blive nævnt.

Der var imidlertid allerede dengang en mere upåagtet tredje trommeslager, der for dem, som havde ørene med sig, rangerede endnu højere, og som siden hen også skulle vise sig at få langt større betydning for trommespillets udvikling.

Det var Roy Haynes, og som vi hørte den i dag 80-årige Haynes i Glassalen søndag aften, står han fortsat i en klasse for sig selv.

Jeg mindes ikke, hvornår jeg senest har hørt trommespil på dette niveau.

Formet med et overskud, et overblik, en agtpågivenhed og en rigdom af detaljer, der ikke kunne undgå at tiltrække sig opmærksomheden uafbrudt, men som samtidig - og det var det helt afgørende - også formåede at kaste lys over de unge medspillere, Haynes havde samlet omkring sig.

Saxofonisten Marcus Strickland og bassisten John Sullivan var udmærkede musikere, men den man kan forvente sig mest af, er pianisten Martin Bejerano.

En musiker, der både i kraft af sit fornemme instrumentale håndelag og sin melodiske opfindsomhed påminder meget om en forgænger i Haynes' gruppe som David Kikoski.