0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Virtuos brite og kosmisk countryrocker indtog forventningsfulde Tønder

Richard Thompson og Sturgill Simpson var fortiden og fremtiden for en festival midt i et vadested.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lasse Kofod
Foto: Lasse Kofod

Richard Thompson repræsenterede hele værdigrundlaget for Tønder Festival: Virtuositet, genkendelsens glæde og forankret i en britisk folkemusiktradition.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den sorte baret sad på Richard Thompson, som den har gjort i årtier. Og den syrlige sarkasme har fulgt ham hele vejen, fra han forlod det skelsættende engelske folkband Fairport Convention i 1971 til torsdag aften i Tønder:

»Den næste sang er det seneste hit, jeg har haft. Den er fra 1973. Når man er en folkerock-dinosaur, vænner man sig til ikke at have mange hits«.

Herefter spillede Thompson en version af ’I Want to See the Bright Lights Tonight’, der rev i strengene og demonstrerede Thompsons ekvilibristiske evner på en guitar. Intenst og kompliceret fingerspil, der kulminerede med koncertens snublende afslutning, da guitarstrengen sprang i ’One Door Opens’.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere