0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flot Mendelssohn-opsætning med kyndig dirigent blev disponibel for stress

Mendelssohns ’Elias’ blev et bloddryppende drama om profeten, der kæmper mod hedenske profeter og et uvilligt folk. Med tørkeramt stemme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Rosenauer
Foto: Martin Rosenauer

Connoisseur. Suzuki dirigerede en hel hær af musikere, korister og solister.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det rigtige folk er jøderne, og det uvillige folk er hedninge, der tilbeder guden Baal. Dramaet når et højdepunkt, da Elias samler sine tilhængere til en gudebattle mod alle Baal-profeterne: Hvilken gud kan først få antændt bålet, hvor en slagtet tyr skal ofres?

Den romantiske Felix Mendelssohn var selv jøde, men blev konverteret til kristendommen allerede som 7-årig – antisemitismen var desværre allerede gryende i 1800-tallets Tyskland. Hele tiden var det vigtigt for Mendelssohn at vise, at nok havde han jødisk baggrund, men kristen tro og livssyn. Oratoriet ’Elias’ er et oplagt eksempel.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere