0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Seks hjerter: Barokensemble penslede med sanselige strøg et sitrende energimættet nærvær ud blandt publikum

Freiburger Barockorchester og deres kunstneriske leder lagde med spilleglæde og intim lyd Tivoli ned med et helt nytænkende bud på klassisk musik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

Mozarts klassiske musik fik nyt liv med stoflige instrumentale farver, da Kristian Bezuidenhout som solist og dirigent ledte Freiburger Barockorkester i Tivoli.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var så uendeligt småt, det, som sydafrikanske Kristian Bezuidenhout sad og rodede med ved sit lille gamle hammerklaver oppe på scenen foran orkestret. Instrumentets klang i Mozarts klaverkoncerter var simpel, og volumen var der ikke meget af. Hvis ikke det havde været en akustisk koncert, kunne man tro, at en lydmand havde glemt at tænde mikrofonen.

Til gengæld var anslaget distinkt og præcist. Bezuidenhout var en mester til at forme de klassiske melodier som meningsfulde sætninger – og når man først havde skruet sine ører og forventninger ned til et lydbillede anno 1777, åbnede der sig en verden af klanglige detaljer. Nå ja, og så var den musikalske energi bare eksplosiv.

Sydafrikanske Bezuidenhout havde søndag både rollen som klaversolist og dirigent i Tivoli med Freiburger Barockorchester. De er normalt specialister i barokmusik fra 1600-tallet og først del af 1700-tallet, og de er et af de bedste af slagsen. Med vilde ideer om musikken, der skal bølge frem og tilbage mellem tyst og heftigt – og et kammermusikalsk samspil mellem musikerne på de historiske instrumenter, som man bare ikke får i et stort symfoniorkester.