Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

danseshow. Amy Watson og Alban Lendorf fra balletten 'Come Fly Away', som ser ud til at gå som varmt brød.
Foto: Det Kongelige teater/Henrik Stenberg

danseshow. Amy Watson og Alban Lendorf fra balletten 'Come Fly Away', som ser ud til at gå som varmt brød.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Showdans er en topsællert for Det Kongelige Teater

Efter sidste års skuffende billetsalg viser nationalscenen nu gode tal.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Topsællerten – i det hele taget – er nok balletten ’Come Fly Away’ med Frank Sinatra-musik.

»Den går rigtig fint«, lyder det med tilfredshed fra Det Kongelige Teaters chef, Erik Jacobsen, »normalt er balletens sællerter kendte forestillinger som ’Nøddeknækkeren’ og ’Napoli’, men ’Come Fly Away’ med danseshowet ser altså ud til at gå som varmt brød«.

LÆS OGSÅ

I går kunne teatret fortælle om en stigning i løssalget efter sæsonens første uger: Hvis man sammenligner med samme tidspunkt sidste år er der solgt 23.692 flere billetter i løssalg til denne sæsons forestillinger.

Ved begyndelsen af sæson 2013/14 har Det Kongelige i alt solgt 42 procent af det budgetterede billetsalg.

Robin Hood slog alle rekorder
Teatret har tidligere i år kunnet melde om øget salg af abonnementer og skolebilletter, og ’Robin Hood’ i Dyrehaven slog alle rekorder med 103.000 solgte sæder.

»Der er fremgang på alle områder«, siger teaterchefen.

Til teater i Dyrehaven: 'Robin Hood' i kæmpeformat er langt ude i skoven

I Skuespillet sælger især ’Hærværk’ og ’Fanny og Alexander’, i operaen ’Otello’ og ’Porgy og Bess’. Og i balletten altså danseshowet ’Come Fly Away’.

»Sæsonens første uger plejer at være en strømpil, der holder. Hvis det passer, får vi et rigtig godt billetsalg. Vi skal nok nå det budgetterede overskud på 8 millioner kroner for 2013«, siger Jacobsen.

Forsker: Det går op og ned

Stig Jarl, teaterforsker ved Københavns Universitet, er mere forbeholden.

»Selvfølgelig er Det Kongelige glade for de her tal. Men teater er som vejrliget og seksualiteten: Det går op og ned. Og jeg ville ikke turde udtale mig om, hvordan teatret kommer ud af 2013«, siger han.

LÆS OGSÅ

Han minder om, at Det Kgl. bl.a. på grund af aflysninger »ikke slap godt ud af 2012«, hvor teatret solgte 115.000 færre billetter end året før.

»Men Det Kongelige behøver slet ikke være førende med de højeste belægningsprocenter. Til gengæld skal de være førende med det mest kunstnerisk interessante repertoire. Og det er ikke altid der, man sælger flest billetter«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden