Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

Nyvalgt. Morten Kirkskov skal i fremtiden være chef for skuespilsafdelingen på Det Kongelige Teater.
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Nyvalgt. Morten Kirkskov skal i fremtiden være chef for skuespilsafdelingen på Det Kongelige Teater.

Scene

Tudevorn kapgænger bliver ny skuespilchef på Det Kongelige

Morten Kirkskov skal lede Det Kongelige Teaters skuespillere i fremtiden.

Scene

Det Kongelige Teater har fundet sin nye skuespilchef. Det bliver afsløret i disse minutter på teatret.

Morten Kirkskov, hedder han, og han er faktisk lige det, der ligger i titlen. Han er skuespiller, uddannet fra Odense Teaters elevskole i 1990, og han er chef. Siden 2011 har han været teaterchef på Aalborg Teater, hvor han også tidligere var konsulent.

Og hvem er han så ellers?

Ja, en mand på 51 fra Sønder Omme i Midtjylland med baggrund i middelklassen. Som 13-årig mistede han sin mor, der døde af blodkræft. Historien kender mange i forvejen, den er nemlig forlæg for den delvist selvbiografiske 'Kapgang', som Kirkskov romandebuterede med i 2010, og som i år er blevet til filmen af samme navn.

INTERVIEW

»Hvis man gerne vil betyde noget for sine børn, skal man bare dø fra dem. En mor, der dør, bliver en helgen på stedet. Fra da af er der et argument, der er umuligt at slå: »Det tror jeg gerne, mor ville have«. Og så kan man ellers bruge en pæn del af sit voksenliv og sin bankkonto på at gå og finde ud af, hvad det hele var og gå til psykolog og prøve at få afmonteret den der helgen«, har han tidligere sagt i et portræt her i avisen.

Man kan faktisk læse til skuespiller

Faktisk var Sønder Omme en international stormagt i kapgang dengang i 1970'erne, da Det Kongelige Teaters nye skuespilchef voksede op, og han kan da også selv gå stærkt med strakte ben og vrikkende røv.

Han gik i skole, passede sin far og bror, der var gået helt ned med flaget efter dødsfaldet, men fik alligevel gode karakterer. Kom i gymnasiet, faldt over, at der faktisk var noget, der hed Statens Teaterskoler, hvor man kunne uddanne sig som skuespiller.

På det her tidspunkt gik Morten Kirkskov, der spiller skuespil på skolekomedieniveau og tænker, at skuespiller er noget, man bliver opdaget som. Han uddanner sig på Odense Teater og er fra sin afgang i 1990 aktiv på især de små scener.

Det er stykker som 'Solformørkelse' i 1992, hvor Kirkskov spiller digteren Arthur Rimbaud, der giver ham gennembruddet, og siden har han været involveret i en lang række teaterstykker både som instruktør, skuespiller og dramatiker. Han har spillet 'Hamlet', forestillinger af Tennessee Williams og har monologisk fremstillet Albert Camus' 'Den fremmede'.

Han har også været i den helt anden grøft med reklamefilm for Punkt 1, roller i tv-serier som 'Borgen' og 'Bryggeren' og i populære film som 'En kort en lang', 'Brødre' og 'Kvinden i buret'.

En følsom chef

De seneste fire år har han været chef på Aalborg Teater. Men bare fordi han er »mere og mere interesseret i at være leder«, som han har sagt til Børsen og har lært, at en del af det at være chef er, at man kan fyre folk, har han ikke lagt sig selv helt på hylden for at passe ind i toppen af kulturadministrationen.

»I kan stole på mig, sagde jeg (ved tiltrædelsen i Aalborg, red.), men jeg er et menneske. Hvis I ikke kan tåle min humor, så må vi snakke om det. Men kan I ikke tåle, at jeg bliver bevæget nogle gange, så kan jeg ikke være leder her, for sådan er jeg. Jeg er tudevorn, og det bliver jeg nødt til at tage med mig ind i sådan en stilling her. Jeg kan ikke bare forlade mig selv derhjemme«, har Kirkskov sagt her i avisen.

FEATURE

På Aalborg Teater har han lavet forskellige mere eller mindre politiske projekter. Han har søgt at få et bredere publikum i teatret end det ravsegment, der ofte befolker de bløde sæder.

»Vi har en erklæret målsætning om at ændre vores publikumssammensætning, så den svarer mere til befolkningssammensætningen som helhed«, har han sagt til Berlingske og har blandt andet haft held til det ved at vise 'En kort en lang' som er det, teateret selv beskriver som en »feel-good-musical«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Publikum på scenen

Derudover har Morten Kirkskov også lavet en borgerscene, hvor helt almindelige mennesker kan komme og fortælle deres historie i fuld scenografi og på den måde selv smage på, hvad teateret er for en størrelse oppe fra scenekanten.

REJSEMINDER

Selv har teaterchefen holdt skuespillet og instruktørgerningen ved lige samtidig med sin rolle som leder af teateret. I den forbindelse har teaterets hjemmeside stillet en række spørgsmål til teaterchefen, der viser noget af den luskede underfundighed, der ligger lige under overfladen hos Morten Kirkskov. Den afmonterende humor, som han selv insisterer på er nødvendig for, at det hele ikke skal blive for gråtonet.

»Er det svært eller let at være nøgen på scenen?«, spørger teateret.

»Det bliver ikke lettere...«, svarer han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce