0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Stærkt teater: Publikum syder i egen selvbevidsthed i forestillingen 'Into the Dark'

Billedkunstneren Jeanette Ehlers omdanner i ’Into the Dark’ teaterrummet på Får302 til et både konkret og komplekst refleksionsrum for, hvad det vil sige at være aftager af den danske kolonihistorie.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Marie-Lydie Nokouda brænder smukt igennem som den historiske oprørsleder Queen Mary fra St. Croix, i Jeanette Ehlers’ opsætning på Får302.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeanette Ehlers arbejder helt grundlæggende med at redigere. Som billedkunstner redigerer hun i konkrete billedflader.

I eksempelvis serien ‘Atlantic’ fra 2010 er de kroppe, der kaster deres skygger og refleksioner på fotografierne fra tidligere danske kolonier, manipuleret væk.

Mere overordnet redigerer hun dansk kolonihistorie ved ikke at betragte dens fordeling af magt og afmagt som et såkaldt afsluttet kapitel, men en arv, som vi her i 100-året for Danmarks salg af Dansk Vestindien derfor ikke er færdige med at reflektere over.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce