0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Italiensk operahus ændrer plot: Man kan ikke længere lade publikum klappe ad mordet på en kvinde

Skal man lave om på fortidens operaer for at tage ansvar i en nutid, hvor vold mod kvinder er til debat? I Italien griber Carmen en pistol og forsvarer sig selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pirtro Paolini
Foto: Pirtro Paolini

I Firenze har man i denne måned kunnet opleve Carmen forsvare sig selv mod grov vold. Byens operahus vil med en revideret udgave af klassikeren påtage sig et socialt ansvar.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En kontroversiel opsætning af ’Carmen’ på en af Italiens vigtigste operascener er blevet den store historie i operaverdenen i denne måned. Her bliver hovedpersonen nemlig ikke slået ihjel til sidst, som der ellers står i Bizets franske operaklassiker, at hun skal. Tværtimod forsvarer hun sig. Vel at mærke efter at hun først er blevet udsat for vold.

I sig selv er drastiske nyiscenesættelser af operaklassikere ikke nogen nyhed. Som alt andet teater skal opera være vedkommende, og instruktørerne går stadig længere i bestræbelserne på at sparke nyt liv i de gamle klude. Operahandlinger kan være indviklede og underlige nok i forvejen, og vi lever i en tid, hvor emner, der var sprængfarlige og aktuelle, dengang værkerne blev til, kan virke virkelighedsfjerne i dag.

Til gengæld er nye race- og kønspolitiske dagsordener rykket frem i front. Det duer ikke længere med en sortsminket ’Otello’ hos Verdi, og kan publikum holde til endnu en Mimì, der lider og dør i stilhed?

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere