0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kan dramaet på scenen genopstå i digital form? Folketeatret gør hæderligt forsøg med en dansk klassiker

Folketeatret giver Kaj Munks genopstandelsesdrama ’Ordet’ nyt liv på skærmen. Levende, velfungerende filmet teater, men ikke det forløsende bud på teatrets digitale genopstandelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Gudmund Thai
Foto: Gudmund Thai

I Folketeatrets version af 'Ordet' toner drameet anelsesfuldt frem med en baggrund, der hæver sig op som bølgende hav, klitter og overjordisk sfære. Foto: Gudmund Thai

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var teater til tiden, da Kaj Munks ’Ordet’ i mandags blev streamet som et digitalt påskeæg fra Folketeatret til publikum landet over. Det store klassiske genopstandelsesdrama for åben skærm på en højhellig 2. påskedag.

Dramaet klinger af kristen højtid, her hvor den grundtvigianske storbonde gamle Mikkel Borgen strides med den indremissionske Peter Skrædder om, hvorvidt den enes søn kan få lov til at gifte sig med den andens datter. Et drama om tro, tvivl og kærlighed, med genopstandelsesmiraklet som kerne: Kan en død kvinde blive vakt til live? »Intet er umuligt for den, som tror«, men hvad nytter det at »bede med tvivl«?

Men Munks højdramatiske klassiker har langt videre relevans end som højtidsdrama, ikke mindst som indspark i et coronalimbo med stykkets kredsen omkring afmagt, tab og død samt stridigheder om, hvem der har mest ret. Hvad står i lægevidenskabens magt, og hvad kan kirken lære os om accept af afmagt eller tillid til, at der er noget højere at støtte sig til?

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter