0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er historien om alle de Ditte Menneskebørn, der udover tvungen sex til husbehov var skabt til at tjene, lappe og vaske

Sydhavn Teater får ’Ditte Menneskebarn’ til at genopstå i livskraftig form, uden sentimentalitet, men med rå sanselighed og politisk indignation.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kvindeliv i underklassen er lig med menneskeproduktion, men det kan der komme grotesk humor ud af (Marie Carmen Lindegaard t.v. og Mille Maria Dalsgaard..

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mange kender Pelle, men hvem kender egentlig til Ditte? Mens romanklassikeren ’Pelle Erobreren’ fik fornyet popularitet i kraft af Bille Augusts oscarbelønnede film fra 1987, står det i dag mere skralt til med Martin Andersen Nexøs anden socialrealistiske roman om nok en skæbne fra samfundets bund, ’Ditte Menneskebarn’. Så i kølvandet på MeToo og fornyet fokus på ligestilling giver det ekstra god mening, at Sydhavn Teater i stedet for klassikeren om manden, der kæmper sig op, er gået i lag med kvinden, der slider sig op. Ditte forbliver på samfundets skidne bund.

Her ser vi hende i første omgang kæmpe for at komme fri af en kludebunke af laser og slidte lagener, ligesom der højt oppe over hovedet på hende som en ildevarslende skæbnetråd hænger tøjsnor på tøjsnor med snusket vasketøj. Sådan var udsigten fra et kvindeligt lavstatusliv dengang, ligesom det også i dag kan se ud for andre kvinder rundt om i verden. Men forestillingen er fri for aktuelle pegefingre, vi får lov til at tænke selv.