0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Argentinas politiske myte lyder som en skinger dåse

Den kulørte historie om Eva Perón reduceres til en karikatur i 'Evita' på Det Ny Teater.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

BALKONEN. Charlotte Guldberg er sangmæssigt udfordret i rollen som Eva Perón, men ikke i hittet ’Don't Cry For Me Argentina’, der går rent ind oppe fra balkonen. Foto: Miklos Szabo

Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De er der alle sammen til premieren.

Cremen af Danmarks politiske og økonomiske elite. Lars Løkke Rasmussen, Margrethe Vestager og Nick Hækkerup sidder på række 4, Lars Barfoed på række 5. Peter Straarup og Pia Kjærsgaard sludrer lidt i garderoben. Måske er de kommet for at lære noget om forholdet mellem liv og politik?

'Evita' er den virkelige historie om Eva Perón. En kvinde af beskedne kår, der i årene efter Anden Verdenskrig knalder sig til tops i Argentinas politiske og militære kredse – det var ét fedt på den tid – og får afgørende indflydelse på sit lands skæbne. Charlotte Guldberg har saft og kraft i rollen som den ambitiøse opkomling fra provinsen. Hun kan tale dunder til en folkemængde, så man gribes af politisk glød – også nede i salen.

Men Guldberg har sangmæssige problemer, og det hviner for ørerne, når Eva for eksempel bliver vred eller opflammet. Er det iscenesætter Daniel Bohrs hensigt at gøre Eva til en skinger dåse? Sådan lyder det indimellem.

På den gode måde. Jesper Lohmann er stiv som en saltstøtte som general Perón og har endnu større sangmæssige udfordringer. Men han formår alligevel at give rollen en sprække af indre kamp og tvivl, som gør Perón helt menneskelig.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter