0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyt og dristigt bud på Wagner er en dyb og ekstatisk forløsning

Wagners sidste opera 'Parsifal' er bizar, kompleks og rørende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ruth Walz
Foto: Ruth Walz

Ekstase. Musikalsk forløsning blandes med kristendom, seksualitet og gralsfortælling i Wagners sidste store opera.

Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den voksne mand har et åbent sår i siden på størrelse med en kalvelever. Han har netop viklet såret fri af bandagerne, så alle kan se det. En anden mand står ved siden af ham i færd med at klemme og mase såret, så der langsomt løber blod ned i et glas, som han derefter højtideligt tømmer op i en stor skål. Alle de andre mænd på scenen flokkes om manden med skålen, hver med sit lille nadverbæger, for at få en tår.

Wagners sidste opera om gralsridderen Parsifal er ikke bare en musikalsk kraftpræstation af små seks timers varighed. Den er også et på en gang så bizart, komplekst og rørende langfredagsoplæg, at der er tradition for at sætte den op netop i disse dage, og i Berlin kan man i de kommende uger opleve en ny iscenesættelse, der til at begynde med får en til at tro, at Wagner er rykket til Tjetjenien.