Ny DR-podcast fortæller historien om 1980’er-landsholdets himmelfærd og bratte fald. Ikke alt lykkes undervejs, skriver Sune Højrup Bencke, som alligevel fik tårer i øjnene.
Intet nyt fra '86. Men så sker der pludselig noget magisk
Det danske fodboldlandshold for herrer bjergtog alle i sommeren 1986, hvor det for første gang deltog i en slutrunde om verdensmesterskabet. Her er det Preben Elkjær (tv) og Allan Simonsen, der skåler på deres hotelværelse i landsholdslejren i Mexico den sommer. Foto: Morten Langkilde
Lyt til artiklen
Henter...
Den aften i 1986, da Spanien pryglede os i Querétaro, bar min far mig vrælende i seng. En 5-1-fodboldlussing var for meget at håndtere for mit 11-årige nervesystem, der ikke var klar til at se 1980’er-landsholdet brænde op som en komet og falde ned i 1.000 stumper over Mexico.
Nu har DR lavet en podcast, ’Sommeren ’86’, om Danmarks deltagelse ved VM i fodbold for 40 år siden. Og lad mig skrive det så tydeligt som muligt:
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.