0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Han har været med til at lave de to mest anmelderroste danske spil. Nu vil han revolutionere den globale spilindustri

To danske branchefolk vil demokratisere spilindustrien, så selv små firmaer kan lave store spil for flere spillere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
That Game Company
Foto: That Game Company

Spillet 'Journey' er ifølge spiludvikler Dino Patti et spændende eksempel på, hvad små udviklere kan gøre med den nye multiplayer-teknologi. Det er den kreativitet, alle skal kunne udnytte.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når man spiller computerspillet ’Journey’, kan man opleve noget unikt. Spillet er i udgangspunktet kun for en enkelt spiller, der vandrer alene gennem en ørken mod et bjerg. Men hvis man i spillets virtuelle verden befinder sig tæt nok på en anden spiller – der i den virkelige verden sidder et helt andet sted og spiller spillet for sig selv – kan man pludselig se hinanden og kommunikere via musik.

At man er flere, der spiller sammen over internettet på den måde, er dog usædvanligt. Normalt handler multiplayerspil om at skyde andre. I dag er det ellers spil, hvor man spiller mange sammen over internettet, der tjener penge, men det er forbeholdt de største spiludviklere som Ubisoft, Activision Blizzard og Bethesda at udvikle dem. Det kræver nemlig stor teknisk viden og maskinelle muskler at sørge for, at alle, der befinder sig samtidig i en online-verden, oplever tingene på samme måde og på samme tid uanset internethastigheder og computerkraft. Derfor er det sjældent de mindre udviklere, som firmaet bag ’Journey’, der eksperimenterer.

»På det globale marked ser vi hele tiden det samme, når det gælder online-spil. Det er kloner af skydespillene ’Fortnite’ eller ’Call of Duty’. Det er ikke dårligt, men det er mere interessant, når flere kreative hjerner kan lave nye ting«, siger Dino Patti, tidligere direktør for det danske spilfirma Playdead.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts