0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det feministiske fletteri er ikke nyskabende nok i Sort/Hvids fortolkning af 'Frit Flet', mener deltager på Politikens Kunstkritikerskole Stine Nørgaard Lykkebo. Pr-foto.

Kunstkritikerskolen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmeldelse fra Politikens Kunstkritikerskole: Fastfrosset femi-flet

Den hybride fællesbog ’Frit Flet’ er tilsat musik og mangfoldige kvindekroppe i sceneversionen på Teater Sort/Hvid. Men forestillingens løfte om at flette »et sanseligt scenisk værk« indfries ikke. Det hele fryser fast i det, som allerede er sagt og gjort.

Kunstkritikerskolen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er kun fem år siden, Naja Maria Aidt, Mette Moestrup og Line Knutzon udgav ’Frit Flet’. En bastard af en bog, som behandler køn, krop, lighed, vold og begær i et flet af forskellige litterære genrer. Men siden bogen udkom i 2014, er der som bekendt løbet en del vand igennem den kønspolitiske å.

Den fjerde bølge er over os. Feminismen er rykket ud af bøgerne og de snævre queerkredse til bredere sociale medier, hvor alle magter at være solidariske og feminisme-cool. Me too.

Hovedstadens progressive scene, Sort/Hvid i Kødbyen, rider med på den bølge med deres opsætning af ’Frit Flet’. Og det er i sig selv kærkomment, at kunstscenen afspejler tidens luner.

Men den skal også udfordre dem. Og mærkeligt nok hverken formidles eller udfordres feminismens nye tankegods og gennembrud på Sort/Hvids scene. Her er det stadig det mødrene ophavs ord og æstetik, som dominerer.

For eksempel minder scenografien, med sit store, osende (kvinde)-hul og en hesteattrap i hjørnet, om et værk, billedkunstner og arkitekt Susanne Ussing kunne have lavet på en af sine mere uinspirerede dage i 70’erne. Og forestillingens narrative præmis om at følge kvindekroppen fra hul til hul er helt ærligt for banal og forslidt.

Søsterautoritet

Til gengæld bærer de fire kvindelige skuespillere på scenen hverken forslidte navne eller arketypiske kroppe, og her finder man et af forestillingens få originale træk. Alle fire formår at give fint liv til Frit Flet-teksterne, både monologisk og flerstemmigt, og især Ina-Miriam Rosenbaum viser format i sin på én gang nøgterne, men også sindssygt forbudte komiske oplæsning af ’Kvindelig’, en ond ond tekst om 152 kvindemord.

Men forestillingen forbliver reaktionær. For uanset hvor velturnerede Hannah Schneiders tilsatte beats er, og uanset hvor mange gange der twerkes på scenen, så er det feministiske fletteri ikke nyskabende, som det var i bogen i 2014. Til det er forestillingen alt for fascineret og autoritetstro over for sin storesøster.

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden