Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
indkøbsvaner. Eksperter forventer ikke, at det markante fald i indkøb af fedtholdige varer varer ved. Forbrugerne finder hurtigt tilbage i vante indkøbsmønstre.
Foto: PETER HOVE OLESEN

indkøbsvaner. Eksperter forventer ikke, at det markante fald i indkøb af fedtholdige varer varer ved. Forbrugerne finder hurtigt tilbage i vante indkøbsmønstre.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fedtafgiften virker - i starten

Fedtafgiften har fået salget af fede varer til at falde med næsten en tredjedel.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne holder igen med at putte smør, fløde, ost og andre fedtholdige varer i indkøbskurven, efter disse varer er blevet dyrere som følge af fedtafgiften.

Sådan lyder meldingen fra flere supermarkedskæder. Men effekten holder ikke ved, påpeger eksperter.

Hos grossisten SuperGros, som blandt andet leverer dagligvarer til SuperBest, Spar og Kiwi, er salget på en række fedtvarer faldet med omkring en tredjedel de første to uger af oktober sammenlignet med samme periode sidste år.

LÆS ARTIKEL

Det viser beregninger, som SuperGros har lavet for Politiken, på baggrund af salget af piskefløde, margarine, Kærgården og ost.

»Ændrede indkøbsvaner hos forbrugerne har betydning for faldet. Men der er også nogen forbrugere, som har købt stort ind af en række varer før afgiften blev indført, hvilket kan forklare noget af faldet,« siger indkøbsdirektør i SuperGros, Per Thau.

Han forventer ikke, at det markante fald varer ved. Det største fald er sket i Syd- og Midtjylland, hvilket indikerer, at nogle danskere blot køber de fedtholdige varer syd for grænsen.

»Varer som margarine, olie og ost kan holde sig længere tid, så det køber især flere jyder nok syd for grænsen,« siger Per Thau.

Irma-kunder fortsætter fedtindkøb
Dykker man ned i et enkelt område som smør, er salget faldet med cirka fem procent, viser tal fra FDB analyse, som løbende følger udviklingen i danskernes madvaner.

Til gengæld har kunderne købt fem procent mere af de lidt billigere og sundere blandingsprodukter som Kærgården og Bakkedal, der indeholder mindre mættet fedt.

»Folk kan have hamstret eller der kan være særlige slagtilbud, der flytter indkøbene. Men der er en ændring«, siger Lars Aarup fra FDB Analyse. Tallene er blandt andet baseret på salget i Coop Danmark, som står for knapt 40 pct. af dagligvarehandlen.

Bilka, Føtex og Netto har også noteret sig fedtafgiftens effekt.

»Vi ser, at salget på varer som fløde, smør og margarine er faldet en smule de første uger af oktober i år sammenlignet med tilsvarende tidspunkt sidste år,« siger Morten Pedersen, indkøbsdirektør hos detailkoncernen Dansk Supermarked, som består af blandt andet Bilka, Føtex og Netto.

I Irma har kunderne derimod slet ikke ladet sig påvirke.

»Vi kan ikke se på salgstallene, at vores kunder har vist en anden adfærd, end den de plejer at have,« siger Alfred Josefsen, adm. direktør Irma, og forklarer, at Irma-kunderne nok er lidt mindre prisfølsomme end andre steder.

Fedtafgiften bliver effektløs

Fedtafgiften blev indført 1. oktober i år, hvor madvarer blev 16 kr. dyrere pr. kilo mættet fedt. For eksempel er en halv liter piskefløde steget med 2 kroner og 78 øre i Føtex og en pakke Kærgården har fået et prishop på 2 kroner og 45 øre.

Afgiften skal ifølge loven tilskynde forbrugerne til at vælge varer med et lavere indhold af mættet fedt og dermed styrke befolkningens sundhed. Men virkningen vil være begrænset på langt sigt, vurderer eksperter.

LÆS OGSÅ

»Min forskning viser, at folk har ringe viden om eksakte priser på produkter, men har en fornemmelse for, hvad varekategorierne cirka skal koste. Folk vil derfor tænke, at priserne stadig ligger inden for, hvad de forventer varerne skal koste og dermed ikke ændre adfærd«, siger Jesper Clement, forsker i forbrugeradfærd ved Copenhagens Business School.

Heller ikke økonomiprofessor Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet forventer at fedtafgiften gør forbrugerne sundere.

»Forbrugerne vænner sig til den efter lidt tid og finder derefter tilbage til deres normale forbrug,« siger han.

Regeringen har i sit regeringsgrundlag fremlagt, at den vil hæve afgifterne på blandt andet fedt og andre usunde varer, men skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) vil endnu ikke uddybe, hvor meget det bliver på de enkelte varer.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden