Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Det gik verden over, da Danmark indførte den såkaldte fedtskat.
Foto: THOMAS BORBERG

Det gik verden over, da Danmark indførte den såkaldte fedtskat.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Supermarkeder sætter priserne mere op end fedtskatten berettiger til

Pristjek afslører supermarkeder i skrue ekstra op for prisen på fede fødevarer.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Supermarkederne har smurt langt mere på priserne på smør, ost og andre fede fødevarer, end den nye fedtskat berettiger til.

Det viser et pristjek, som Søndagsavisen har foretaget før og efter, at fedtskatten blev indført.

I Aldi er priserne på ni ud af 10 undersøgte fødevarer steget mere end udgiften for de nye skatter.

»Supermarkederne må selv bestemme varernes priser, så det er ikke forbudt. Men det er bestemt ikke klædeligt«, siger Vagn Jelsøe, der er afdelingschef i Forbrugerrådet, til Søndagsavisen.

Lidl-direktør: Der er sket en fejl

Det har ikke været muligt for Søndagsavisen at få en kommentar fra Aldi, som er den kæde, der har sat prisen mest op.

Avisen har sammen med Skatteministeriet regnet ud, hvad priserne burde være, hvis skatten på mættet fedt blev regnet præcist ind i priserne.

Udregningerne viser, at Kvickly tager 12,7 procent mere for smør og 17 procent mere for ost, end fedtskatten kan forklare. Hos Lidl er prisen på cremefraiche steget 15,1 procent mere, end den burde.

»På udvalgte varer er der sket en fejl, men det er altså svært at regulere flere hundrede varer på én gang. Normalt vil der gå et par måneder, før priserne har fundet deres leje«, siger administrerende direktør i Lidl Finn Tang.

Lidl har efterfølgende sat prisen ned på Cremefraiche. Men forklaringen fra Lidl giver Forbrugerrådets afdelingschef ikke meget for.

»Forbrugerne skal ikke forholde sig til supermarkedernes fantasifulde forklaringer. De skal se på priserne i stedet og vælge den butik, hvor de kan få varen billigst«, siger Vagn Jelsøe.

Undersøgelsen viser også, at supermarkederne især har sat prisen op på ost.

FACEBOOK

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden