Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

MORGENMÆLK. Mejeriforeningen har vildledt med kampagnen 'Morgenmælk', der har fået EU-støtte.
Foto: THOMAS BORBERG

MORGENMÆLK. Mejeriforeningen har vildledt med kampagnen 'Morgenmælk', der har fået EU-støtte.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mejerierne overdrev: Så sund er mælken heller ikke

Mejeriforeningen vildledte forbrugerne i en offentlig kampagne om morgenmælk.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det skulle være så godt med mælk og mælkeprodukter til morgenmaden.

Men nu har Mejeriforeningen fået et ordentligt rap over fingrene for at overdrive de gode ting, som mælken kan gøre for os i sin storstilede kampagne 'morgenmælk'.

LÆS ARTIKEL

Fødevarestyrelsen har på flere punkter stemplet kampagnen som 'vildledende' og i strid med lovgivningen. Det bekræfter fødevarechef Lisbeth Borup fra Fødevareregion Vest.

Kampagnen finansieret af offentlige midler
Kampagnen har været i gang siden begyndelsen af 2009 og kostet 15 millioner kroner - heraf stammer halvdelen - altså 7,5 millioner kroner - fra offentlige EU-midler.

I kampagnen hævder Mejeriforeningen blandt andet, at 'magre mælkeprodukter kan være med til at sænke blodtrykket', 'at mælk på flere måder bidrager til at udvikle og bevare sunde tænder', og at 'mager mælk i en slankekost kan hjælpe vægten nedad'.

LÆS ARTIKEL

Men det er altså udsagn, som ifølge Fødevarestyrelsen er udokumenterede og ikke holder i retten.

Har endnu ikke fjernet vildledende oplysninger

Hos Mejeriforeningen beklager kampagnechef Lars Witt Jensen Fødevarestyrelsens afgørelse.

»Det er selvfølgelig beklageligt, at vi har formuleret os uheldigt på nogle områder. Det tager vi til efterretning, og det vil vi selvfølgelig få rettet til«, siger han til DR Østjylland.

LÆS ARTIKEL

Mejeriforeningen fik Fødevarestyrelsens afgørelse den 20. november, men har endnu ikke fjernet de vildledende oplysninger. Det møder skarp kritik fra Forbrugerrådets formand Camilla Hersom.

»Jeg synes, at det er en meget uklædelig sag for så stor en forening som Mejeriforeningen. Mejeriforeningen er ikke nogen lille frimærkeklub, det er en forening, som har nogle store medlemmer med en meget stor omsætning, og jeg synes, at det ville være helt på sin plads, at man øjeblikkeligt sørgede for at rette ind efter det, som er myndighedernes vurdering og afgørelse i den her sag«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden