Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

Danske forbrugere har oftere det kritiske blik på fødevarerne, ligesom Leif Skibsted fra institut for Fødevarevidenskab. Og det holder fødevareindustrien i skak, mener professor Peter Olesen. Men forbrugernes magt er stærkt begrænset, mener Rasmus Kjelddahl fra Forbrugerrådet.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stærke danske forbrugere styrer madindustrien

Mærkning mindsker virksomhedernes magt, siger professor. Nej, mener Forbrugerrådet

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At vi som forbrugere kan følge med, når vindruerne den ene uge kommer fra Brasilien og den næste fra Spanien, er vores magt. Fordi vi bliver informeret, og derved har virksomhederne i Europa og Danmark mindre magt end virksomhederne i USA. Det mener professor ved Københavns Universitet, Peter Olesen. »Vi har varedeklarationer. Vi har mærkninger, fokus på dyrevelfærd og harmoniserede EU-regler. Det er meget anderledes end det amerikanske system«.

INTERVIEW

Denne viden om vores varer gør, at forbrugerne har magt, når de står og vælger varer ved hylderne.

Forbrugeren siger et, gør noget andet »Det er nemlig forbrugeren, der bestemmer, hvad der står der, fordi supermarkederne stopper med at købe varer, der ikke bliver solgt hurtigt nok«, siger Peter Olesen.

Til gengæld er der en mærkelig modsætning i, hvad forbrugeren siger, og hvad forbrugeren køber, mener han.

LÆS ARTIKEL

»Forbrugerens styrkeposition er lidt spøjs. På den ene side siger de fleste, at de gerne vil købe økologi og gode varer, men i stedet køber mange de billigste varer. Det slører magtforholdet mellem forbrugeren og virksomheden«.

Kongen af systemet

At forbrugeren potentielt har magt, modsætter direktør i Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl, sig ikke. For magten ligger ifølge ham hos den stærke, fuldt informerede forbruger. »Han er kongen af systemet. Problemet er bare, at han ikke findes. Omkring fødevarer er det i mange tilfælde sådan, at forbrugeren har ret lille magt. Magten sidder hos dem, der træffer beslutningerne om, hvad vi kan vælge imellem«.

LÆS ARTIKEL

Rasmus Kjeldahl er i aften paneldeltager i en livedebat, der bliver sendt efter visningen af dokumentarfilmen ’Food, Inc.’, der går kritisk til den amerikanske fødevareindustri.

Virksomhederne vil undgå tydelig mærkning
Ifølge ham er der en forskel på forholdene i USA og Europa, men det skyldes ikke, at virksomhederne er mere åbne eller den bedre mærkning:

»Vi har i Danmark og EU kæmpet med industrien om en god og tydelig mærkning, der på få sekunder kan fortælle forbrugeren, hvad der er i varen. Men der bliver gjort alt for, at det bliver skudt ned. Virksomhederne forsøger at undgå, at forbrugerne bliver velinformeret.

Forskellen skyldes til gengæld de danske forbrugere, mener han:

GUIDE

»Der, hvor vi har en fordel i Danmark, er, at Danmark har mere kritiske forbrugere. Og hurra for det. Det er positivt, og det giver en magt«.

Industrien: Fødevarer bliver diskuteret konstant

Ole Linnet Juul, der er branchedirektør i DI, mener modsat Rasmus Kjeldahl, at de danske virksomheder agerer åbent og reelt og på linje med det omgivende samfund, og at det er grunden til forskellen mellem Danmark og USA:

LÆS ARTIKEL

»Vi har langt større debat i Danmark og Europa, end de har i USA. Her bliver fødevarer diskuteret konstant. Om det så er sikkerhed, kontrol eller Noma«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden