Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Lars Just (arkiv)
Foto: Lars Just (arkiv)

slethvar. Når håndværk og æstetisk sans er på et højt niveau, kan der være tale om kunstværker.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvorfor skriver vi om mad, de fleste ikke har råd til at spise?

Fordi mad er kultur, og vi skal analysere og formidle den kultur, vi lever i.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lige meget hvor god maden er, får jeg en mærkelig smag i munden, når jeg skal betale 4.000 kroner for to personer på en restaurant. 4.000 kroner. For mad.

Som anmelder får man endda regningen betalt af avisen, så jeg forstår godt de mange henvendelser fra læsere, der kalder os ude af trit med en virkelighed, hvor finanskrisens konsekvenser breder sig ind over det europæiske kontinent fra Syd.

Men på trods af finanskrisen var 2013 et år med flere kokkerokader i toneangivende danske gourmetkøkkener, og samtidig er der dukket så mange nye toprestauranter op, at der har været tale om et markant sceneskifte, som en kulturavis skal forholde sig til.

Mad er kulturstof For en madanmeldelse er ikke kun en forbrugerguide.

Selvfølgelig skal vi guide forbrugeren, ligesom en boganmeldelse skal fortælle, om bogen er værd at købe eller ej.

Men mad er kulturstof, og når kokkenes håndværk og æstetiske sans er på så højt et niveau, som det er tilfældet på de bedste danske restauranter, kan der være tale om kunstværker.

Det oplevede jeg i 2013, blandt andet på Kadeau, hvor jeg fik den slethvar, som de danske madanmeldere endte med at kåre som årets ret inden for kategorien hav.

Det var en så subtilt iscenesat fortælling, at det kaldte på en sammenligning med billedkunsten, for at den komplekse oplevelse kunne gengives så præcist for læseren som muligt.

Det var et værk, der fokuserede sanserne og hackede sig ind i følelser og tanker for at gå i dialog med fantasien og åbne op for nye æstetiske erfaringer.

Traditionsbrud på tallerkenen sigter ikke kun mod ganen som hedonistisk surpriseparty. Der er mere på spil.

Der er mere på spil

Uden forskelsbehandling

Og i det nynordiske køkken kan der endda være tale om opdragende kunst, der udfordrer vores nationale selvforståelse eller fungerer som politiske udsagn om vores forhold til klodens resurser.

Derfor skal vi være til stede, når de bedste kokke koger. Ikke for at fortælle læseren, hvor de spiser godt for pengene, men for at analysere og formidle den kultur, vi lever i.

Vi ville jo heller ikke forbigå en koncert med Bruce Springsteen i Parken, med den begrundelse at billetten koster næsten 700 kroner.

De billigere hverdagsrestauranter er i lige så høj grad kulturbærende. Dem anmelder vi også. Kulturen skal mødes uden forskelsbehandling, uden hierarkier i koderne.

Men det betyder også, at den skal dækkes, uanset hvor latterligt meget den kan koste.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden