Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Madtrend. Den langtidsstegte nakkefilet, bedre kendt som pulled pork, har danskerne i den grad taget til sig. Læs hele dens historie her.
Foto: Tobias Selnæs Markussen

Madtrend. Den langtidsstegte nakkefilet, bedre kendt som pulled pork, har danskerne i den grad taget til sig. Læs hele dens historie her.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pulled pork: Vi udreder mysteriet om et trukket svin

Pulled pork, langtidsstegt nakkefilet, er alle vegne. Men hvordan gik det til?

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Smagen ramte mig lige i smasken ligesom solen den spæde forårsdag sidste år, hvor det hele begyndte: Det var min første pulled pork-burger, og mens jeg slikkede svinefedtet af mine fingre, tænkte jeg, at det der pulled pork ville jeg nok se mere til.

SE OGSÅ:

På en jyllandstur forleden gjorde jeg så holdt ved en tankstation på Fyn for at tanke køresnacks. På hylden stod Kims Chips nyeste smagsvariant: pulled pork. Ved Varde kørte jeg ind og besøgte Korskro hestemarked. Her serverede de ’trukket svin’ fra fællesgrillen.

Da jeg senere købte ind, solgte Kohberg poser med ’pulled pork-boller’, og da jeg gjorde holdt ved Monarch på tilbagevejen, præsenterede motorvejscafeteriaet sit nye produkt: pulled pork-burger.

LÆS ARTIKEL

Jeg havde lyst til at skrige, følte mig overfaldet af fede, slagteklare svin. Men selvfølgelig købte jeg Monarchs burger. Og mens jeg gumlede i det søde kød, undrede jeg mig: Hvad er los? Hvordan er pulled pork blevet sådan en landeplage, at værdien af et produkt stiger, bare det lugter lidt af svin?

Det er sikkert svinebaronerne, der har hyret dusinvis af pr- og lobbymedarbejdere, konkluderede jeg der på Monarch. Men:

»Det kan vi med ro i stemmen forsikre dig om, at vi ikke har«, lyder det fra både landbrugets organisation Landbrug & Fødevarer og Tulip, da jeg senere ringer dem op.

Mest sete Price-program

Sagen må løses: Trendforsker og sociolog Birthe Linddal beskæftiger sig med fødevareindustrien.

»Du kan ikke regne med, at en enkelt aktør kan starte sådan en madtrend. Det er en række af begivenheder«, siger hun – og tilføjer så:

»Men hvis det er de rigtige rollemodeller, der præsenterer en ny ting og dermed godkender den, så tør flere give sig i kast med det«, siger hun.

En juniaften i 2010 toner brødrene Price frem på danskernes tv-skærme i madprogrammet ’Spise med Price’. Temaet er mad fra Sydstaterne:

»Her har vi en af de mest traditionelle barbecues overhovedet«, siger Adam Price. Han står foran en kuglegrill, løfter låget og siger i triumferende stød: »Det er pulled pork«.

Der ligger 12 kilo gris på grillen, og da den – omregnet til tv-tid – har stegt 15 timer, kan kødet med lethed trækkes fra hinanden og blive pulled.

Det blev det mest sete afsnit af ’Spise med Price’ nogensinde, og opskriften blev hurtigt den mest søgte på DR’s hjemmeside.

»Vi må have ramt et eller andet«, svarer James Price. Brødrene har de seneste to år selv solgt pulled pork i deres egen restaurant, og det er »et hit«:

»Der er altså noget med det saftige, møre svinekød kombineret med krydderierne og den lette røgsmag, som bare fungerer fantastisk«.

Endnu ikke set toppen

Det har de også fundet ud af i Tulip. Fabrikken har netop vundet analysebureauet Nielsens pris ’Årets Lancering 2013’ for sin for-tilberedte pulled pork-steg.

»Det betyder, at den er nået ud til 75 procent af den danske handel«, forklarer innovations- og marketingdirektør Karen Østergaard stolt.

Og et produkt som Tulips kan være afgørende for udbredelsen, forklarer trendforskeren mig:

»Tulips pulled pork er et godt bevis på, at innovation kan flytte markedsandele. Alle dem, der syntes, det var uoverskueligt og ikke vidste, hvordan man lige skulle tilberede en nakkesteg, kunne nu lave pulled pork med Tulip«, siger Birthe Linddal.

Og Tulip havde da også analyseret sit marked:

»Vi var på udkig efter noget nyt, og vores analyse viste, at de værdier, som vi kalder togetherness og busy life, ville være to ting, der ville fylde meget, og så kiggede vi på pulled pork«, fortæller Karen Østergaard.

Der var bare lige et problem: Pulled pork skal stege 10-12 timer i en grill eller ovn. Så Tulip begyndte at eksperimentere i sit testkøkken i Vejle. I dag tager det 20 minutter at tilberede Tulips pulled pork, og det sælger over al forventning.

»Spørgsmålet er jo, hvor længe vi kan få det til at blive ved med det. Men jeg tror slet ikke, at vi har set toppen af den her pulled pork-bølge endnu«, siger hun.

Den nye franske hotdog

Hos Landbrug & Fødevarer er man også begejstret for det, Tulip har gjort for svinet:

»Det har givet et boost til nakkefileten«, siger chefkonsulent Grethe Andersen i afdelingen for Handel, Marked og Ernæring, da jeg ringer til organisationen for at høre, om den står bag.

Det afviser hun som sagt, men hun fortæller, at pulled pork især sælger godt som burgere på cafeer og tankstationer. Her har hurtigmadsbranchen måske længe hungret efter noget nyt, vurderer hun.

»For det er jo efterhånden mange år siden, vi fik den franske hotdog«.

Og så er vi nået til indeværende sommer, hvor Kims har lanceret chips med pulled pork-smag.

»Vi vil gerne være med på bølgen, og vi kunne se, at der er efterspørgsel på chips med kødsmag«, siger produktchef Christian Borndorff og tilføjer, at de endnu ikke har tal, der viser, om chipsene er en salgssucces.

Hos Kohberg sælger de særlige pulled pork-boller – »ikke så godt som de bedst sælgende burgerboller, men heller ikke så skidt som de dårligst sælgende burgerboller«, fortæller produktchef Sanne Thomsen.

Men var der virkelig behov for endnu en bolle – en helt særlig pulled pork-bolle?

»Vores test viste, at den perfekte bolle til pulled pork er saftig, luftig og samtidig så robust, at bollen kan bære kødet og coleslaw-salaten uden at blive for fugtig. Andre boller bliver for våde«, siger hun.

Når Kims og Kohberg begynder at lave sådan nogle add-ons, er vi ved at nærme os en mainstream-trend, siger trendforsker Birthe Linddal.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er typisk her, det bliver for meget for dem, der var med fra starten, og de begynder at vende det ryggen«, siger Birthe Linddal. Sådan som det skete med for eksempel lakrids:

»Lakrids er jo meget lækkert i is eller kage – men er det godt i ost?«.

Det er et godt spørgsmål. Men vi mangler stadig at finde de første, der bar pulled pork fra undergrund til prime time. For uden first-movers var pulled pork slet ikke blevet til noget, pointerer Birthe Linddal:

»Det startede jo allerede for flere år siden med for eksempel Nikolaj Kirk, der sagde, at man skulle bruge hele svinet, og svinekæber blev en del af det cool køkken. Og vi begyndte at grille mere og interessere os for barbecue fra Sydstaterne«, siger hun og bakker forudsigelsen fra Tulip op:

»Vi har stadig ikke set toppen. Der er jo ikke pulled pork på alle middagsborde«.

»Det har taget lidt overhånd«

Når man googler pulled pork (der i øvrigt var det hurtigst voksende søgeord på mad i 2013), dukker madbloggen Gastromand.dk op.

Allerede to måneder før ’Spise med Price’s succesafsnit havde de fire fyre, der bestyrer bloggen, lagt opskriften op.

»Det er vores mest populære opskrift overhovedet«, siger gastromand Anders Damm-Kristensen. I alt har opskriften haft 655.000 unikke besøgende.

»Men jeg synes måske, at det har taget lidt overhånd nu. Det er, som om man kan kalde alt for pulled, og så sælger det«.

Sporet ender dog blindt: Anders Damm-Kristensen kan ikke huske, hvorfra de fik ideen til opskriften. Måske fra hjemmesiden grillguru.dk.

Den lugter af grill-landsholdet – de kugleskøre grillentusiaster – når jeg at tænke, inden jeg ringer op og forklarer mit ærinde:

»Pulled pork-mysteriet? Jamen, det ved jeg alt om«, siger manden i røret, Stig Pedersen, der er grill-landsholdets kaptajn. Og så fortæller han om dengang, pulled pork steg i land fra den anden side af Atlanten:

»Det begyndte for otte år siden, hvor vi var en gruppe omkring hjemmesiden grillguru.dk, der nørdede helt vildt i forhold til den amerikanske barbecue, og pulled pork var en af retterne, vi lavede igen og igen. Og i 2008 tog vi som grill-landshold til VM i barbecue i Memphis, Tennessee«, siger Stig Pedersen.

»En dag ringede Adam Price så til mig og sagde, at de gerne ville lave pulled pork, og spurgte, om vi havde nogen, der kunne vise, hvordan man gjorde. Så sendte vi en fra holdet, der boede tæt på København, ud til ham«.

Senere, i 2011, vandt grill-landsholdet VM i barbecue, og så snart holdet landede i Kastrup, tog det ind til ’Aftenshowet’ for at servere pulled pork:

»Værten Mads Steffensen flippede helt ud over det. Han sagde, det var det mest fantastiske, han nogensinde havde smagt«.

Det var i tiden herefter, Tulip tog kontakt til Stig Pedersen for at sparre om et fremtidigt produkt. Og siden er sulten efter trukket svin bare vokset og vokset:

»Til Metallica-koncerten i Horsens for nylig solgte vi snildt 6.000 burgere på et par timer«.

»Ikke min elskede grill«

Men netop som jeg tror, knuden er løst, og historien er slut, er den det ikke: For i dagene efter at Stig Pedersens hold havde hjulpet ’Spise med Price’ med at lave pulled pork på tv, kunne han sidde på sit kontor og se salgstallene for Webers Smoker-grill blive tidoblet fra den ene dag til den anden. Ud over at være kaptajn på grill-landsholdet er Stig Pedersen nemlig også marketingdirektør i Weber.

»Det er lidt, ligesom dengang Jan Glæsel tabte en Weber i ’Husk lige Tandbørsten’. Det var heller ikke noget, der var planlagt, men pludselig ville alle have en Weber«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Stig Pedersen refererer til 1996, hvor tv-programmets kapelmester Jan Glæsel satte sin endnu ukendte Weber-grill på højkant i en af Tandbørstens mange præmiequizzer. Han havde fået grillen i bryllupsgave af sin amerikanske ven, og da han tabte grillen til en seer, udbrød han angiveligt: »I kan tage, hvad I vil, men ikke min elskede grill«. Og så var der gang i Weber-salget.

I 2010 laver Price-brødrene pulled pork i landets mest sete madprogram, godt hjulpet på vej af grill-landsholdet (hvor kaptajnen også er marketingdirektør for Weber). Og så var der gang i Weber-salget.

Stig Pedersen, kan du forstå, hvis jeg synes, der er et komplot, der dæmrer for mig?

»Ja, men på trods af mine kasketter havde vi altså heller ikke set det komme. Det var aldrig med salg for øje, vi lavede pulled pork på landsholdet og hjalp Price. I Weber sælger vi ikke griller, men oplevelser, og vi vil gerne påvirke danskernes madkultur, så de får lyst til at interessere sig for barbecue. Og det, kan man så sige, er lykkedes«.

Prøv Opskriften:Gastromands opskrift på pulled pork

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden