Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Få inspiration til at anvende sojabønner i din madlavning her.
Foto: COLUMBUS LETH

Få inspiration til at anvende sojabønner i din madlavning her.

Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sojabønnen er blevet mainstream

Den populære bønne kan mere end at være en populær følgesvend til din sushi. Se et par opskrifter her.

Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu er sojabønnen heldigvis for alvor landet, og det ser ud til, at dette skønne produkt bliver taget alvorligt.

Jeg blev super glad, da jeg for nylig fandt en pose frosne sojabønner ligge og stritte lige ved siden af de frosne ærter. » Yes«, tænkte jeg, nu er de her, og de er forhåbentlig kommet for at blive.

Det er lidt skørt, at man kan juble over en gang sojabønner, som har været produceret i flere hundrede år, men det er et faktum, at jeg simpelthen elsker dem og ønsker, at de vinder indpas i de danske gryder.

Den findes i utal af varianter
Sojabønnen findes i alle mulige andre forklædninger: sojamælk, yoghurt, tofu, sojamel, sojaolie, friske grønne sojabønner, saltede sorte sojabønner, miso, gærede/saltede sojabønner og endelig diverse sojasaucer, som alle har forskellige navne, farve, smag og sammensætninger med eller uden hvede – f.eks. Shoyu, Tamari, Kanto, Shiro, Usukurchi.

Sublime oplevelser venter med bønnen Disse produkter er alle fremstillet på den gule sojabønne, men der findes for eksempel også sorte sojabønner, som især kineserne er meget glade for.

De er da også helt fantastiske, de saltede sorte sojabønner, som fås som sort sojabønnepasta eller som hele bønner saltet med ingefær.

Prøv at hakke nogle saltede sorte bønner, smid dem i en tomatsalsa eller hen over et stykke dampet fisk, og du vil få en super sublim oplevelse.

Den er sund og fuld af protein
Sojabønnen er også den grøntsag/bønne, som har mest at byde på, idet den er spækket med 30 procent proteiner, og derudover indeholder den sunde sojabønne A- og B-vitaminer, kalcium, magnesium og jern, så det er en rigtig sund fætter, som især mange vegetarer og veganere holder utrolig meget af, da den er en god erstatning for kød.

Her er det igen helse-/økobutikkerne, der har været længst fremme i skoene. De har nemlig længe haft utallige varianter af sojaprodukter på hylderne.

Der findes for eksempel tofu, som fås i forskellige afskygninger: silketofu, hård tofu, syltet tofu, røget tofu og yoghurttofu. Især den sidste er helt skøn.

Misosuppe produceres på sojabønnen

Miso er også en af mine favoritter.

Dette fantastisk sunde produkt bliver fremstillet af kogte sojabønner, havsalt og en bakteriekultur. Dette bliver derefter gæret under pres i cirka 1-2 år.

Der findes omkring 14 forskellige misotyper, og de bliver produceret med forskellige korn-/risprodukter. Der findes for eksempel en meget smuk grøn miso med shiso (japansk mynte). Der er også den hvide miso; den er let gæret med lidt salt og bliver for eksempel også brugt til desserter, og også denne er en rigtig fin miso.

Det grønne guld til din sushi

Grønne sojabønner kender du måske allerede fra din sushipusher. Her fås de som edamame-bønner med miso eller groft salt, og det er da bare noget af det mest lækre, der findes.

Har du fået smag for dette grønne guld, er det kanon nemt at lave dine egne edamame-bønner.

Du hælder blot kogende vand over bønnerne og lader dem trække i 2-3 minutter. Herefter hælder du bønnerne over i en skål, drysser med groft salt, og du har en super sund snack, hele familien vil kæmpe om.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden