0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Kompleksitet. Jonas Hassen Khemiri føler, at han ville forråde sine romaner, hvis han sagde, at de var en kritik af noget bestemt, som for eksempel racisme, behandlingen af flygtninge eller selvgodheden på venstrefløjen.

Forfatter: »Jeg skriver bare om samtidens Sverige«

Den svenske forfatter Jonas Hassen Khemiris skuespil bliver opført i Berlin og New York. Men for ham er romanen verdens bedste format til at vise, hvor kompleks virkeligheden er. Netop det forsøger han sig med i sin første egentlige roman i 9 år, som lige er udkommet på dansk.

FOR ABONNENTER

Da Jonas Hassen Khemiri var yngre, var han efter eget udsagn ikke ligefrem blandt de sejeste og mest modige. Når han og hans venner stod og hang til en fest, havde de faktisk så svært ved at gå over og tale med pigerne, at de var nødt til at opfinde et koncept, de kaldte ’at fylde på Erfaringsbanken’.

»Erfaringsbanken er et princip om, at hvis noget efterlader et minde, man virkelig husker, er det også værd at gøre. Uagtet at folk griner af én og synes, man er latterlig. Så det var ligesom et redskab for os til faktisk at tage del i livet«, forklarer Khemiri, idet den to meter høje svensker med det lange, mørke hår sætter sig i stolen i Gyldendals gamle bygninger i København.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce