Foto: Mads Nissen/Mads Nissen/ info@madsnissen.com/ www.madsnissen.com

Bøgernes nye slyngveninder

Bogbloggerne på nettet er blevet en magtfaktor i en grad, så forlagene sender bøger til anmeldelse hos de især kvinder, som ved siden af deres almindelige jobs anmelder bøger. Nogle forlag har oprettet fora for bloggerne. Som ikke tjener på deres skriverier. Endnu.

Da Morten Pape i sidste måned debuterede med romanen ’Planen’, reklamerede hans forlag med, at flere anmeldere med begejstring havde modtaget udgivelsen. Der var seks stjerner fra både Berlingske og Alt for Damerne. Og fra Bognørden.

Anmeldelsen af debutromanen er et af de seneste eksempler på, at de traditionelle medier ikke længere står alene om at være litterære smagsdommere. Bogverdenen har de seneste år fået tilført et voksende kor af nye stemmer, som på forskellige blogs på nettet fortæller, hvad de mener om aktuelle bogudgivelser.

Bag Bognørden står pædagoguddannede Stina Holdt, 46, fra Herlev. På sin blog anmelder hun over 150 bøger om året.

»Det griber om sig. Flere og flere forlag og forfattere henvender sig for at få mig til at anmelde deres bøger«, siger Stina Holdt.

Blogeksperten Julia Lahme forudser, at bloggernes betydning for bogverdenen kun vil vokse fremover.

»I dag har bøger en forholdsvis kort levetid i pressen. Efter en uge vil ingen af de traditionelle medier skrive om udgivelsen længere. Her har blogs en anden funktion, og bloggerne skriver fra læser til læser. Når man får en personlig anbefaling af en bog, vejer det tungt«, siger Julia Lahme, som i dag har eget kommunikationsbureau. Ved siden af har hun en personlig blog, og for to år siden udgav hun en bog med råd til nye bloggere.

På Politikens Forlag har man gennem længere tid haft fokus på blogmiljøet, og forlaget forsøger at indkredse, hvor de enkelte skribenter har deres interesser og styrker.

»Vi ser bloggerne som en kanal, der bliver vigtigere og vigtigere. Vi bruger nok lige så meget tid på at tweete vores bloggere, som vi bruger på at være på Facebook og Instagram, og når vi udsender nye bøger, står bloggerne på presselisten på linje med de traditionelle medier«, siger forlagets pressechef, Christina Ove Holm.

Forlaget bruger også tid på at stimulere interessen hos bloggerne ved at arrangere møder med udvalgte forfattere i forbindelse med nyudgivelser. Eksempelvis mødte en gruppe bloggere den amerikanske bestsellerforfatter Anthony Doerr (’Alt det lys vi ikke ser’), da han var i landet i foråret, og en gruppe bloggere har også været til et særarrangement hos Jussi Adler-Olsen i Allerød.

Til det sidste arrangement lykkedes det blandt andet at få den 48-årige blogger Lone Maj Knudsen til at rive en dag ud af kalenderen og tage en fridag fra sit normale arbejde hos Skat.

»Det ville jeg da ikke gå glip af. Jeg kan også godt bruge tre dage på at tage til BogForum eller Krimimessen i Horsens for at skrive om arrangementerne bagefter, så alt i alt bruger jeg nok i gennemsnit 20 timer om ugen på det. På årsbasis anmelder jeg nok 40 bøger, og indimellem må jeg holde lidt igen, for det er jo kun en hobby at skrive min blog, Krimihjerte.dk«.

Som så mange andre bloggere kom hun i gang med at skrive om bøger ved lidt af en tilfældighed, hvorefter det har udviklet sig. Det begyndte med, at hun efterlod en mail hos Camilla Läckbergs danske forlag, People’sPress, hvor hun bad om at få besked, når den svenske krimiforfatters næste bog udkom. Hendes henvendelse førte til, at hun sammen med andre blev inviteret til at skrive en sommeranmeldelse af en bog, og et halvt år efter blev hun inviteret til at være fast anmelder hos Krimifan.dk.

Forlagene gør det selv

Krimifan.dk er et af de steder, hvor flere bloggere har skrevet deres første anmeldelser. Sitet er oprettet af ArtPeople, der står bag People’sPress, men bloggerne kan skrive om krimier fra alle forlag. Og People’sPress er ikke det eneste forlag, der har oprettet et blogfællesskab om et nicheområde inden for bogverdenen. Rosinante & Co. har bog-vlog.dk, som har mange unge bloggere, der lægger videoer op om deres yndlingsbøger, bl.a. fantasy- og young adult-bøger. Lindhardt & Ringhof har universet Lovebooks.dk, der, som titlen fortæller, handler om den meget populære genre, som i forlagsbranchen i dag hedder romance, altså kærlighedsromaner.

Marketing- og innovationskoordinator Kristian Ravn fra People’sPress forklarer, at forlaget har lavet Krimifan.dk for både den generelle krimielsker, der bare gerne vil orientere sig, og for bloggerne.

»Det tager jo tid at læse en krimi, så hvis der kun står én person bag en blog, kan det være svært at finde alle de nye titler på ét sted. Vi kan også se, at aviserne heller ikke kan følge med, hvorimod vi kan dække det meste af, hvad der udkommer. Som forlag oplever vi også, at Krimifan.dk kan give ekstra plads til interessen for krimier. Det er rigtigt, at genrelitteraturen kan havde det lidt svært i mainstreammedierne, men det er ikke kun derfor, vi ser forskellige initiativer fra forlagene. Det er også, fordi vi som forlag synes, at vi har nogle historier om bøger og forfattere, som vi ellers kan have svært ved at komme af med«, siger Kristian Ravn.

Der findes også blogfællesskaber, som ikke har noget med forlagene at gøre. Nogle af de store er Bogrummet.dk, Bogblogger.dk og Bogvægten.dk. Her har en kreds af litteraturinteresserede slået sig sammen om at skrive anmeldelser af især aktuel litteratur på dansk.

»Det seneste år har vi mærket, at vores position hos forlagene har ændret sig«, siger Martin Rytter Handberg. Han er med i den gode håndfuld personer, som på frivillig basis driver Bogrummet. Han er 27 år gammel, uddannet i litteraturvidenskab, og mange af de tilknyttede har nogenlunde samme alder som ham.

»Tidligere var forlagene interesserede i det, vi lavede, men de havde visse forbehold. Vi fik bl.a. besked på, at vi måtte komme tilbage, når vi havde nogle flere læsere, og det gjorde vi så noget ved ved at markere os på sociale medier som Facebook og Instagram. I dag er forlagene vendt tilbage, og vi får nu tilsendt nye bøger fra stort set alle forlag«.

Som blogeksperten Julia Lahme ser det, er det helt naturligt, at forlagene retter fokus mod bloggerne, eftersom færre og færre følger de gamle printmedier.

»Ofte har vi set på bøger som noget, der var lidt finere end andre produkter, men også bøger skal jo markedsføres, og på det digitale område er bloggerne nummer 1. Samtidig kan man også nogle gange se, hvordan nogle bøger bliver lynchet af anmeldere i dagspressen. Sådan en nedslagtning kan slå en bog ihjel. Her synes jeg, at bloggerne er bedre til at omtale bøgerne på bøgernes egne præmisser. Bloggerne bliver ikke kede af, at JoJo Moyes ikke er som Karl Ove Knausgård«.

Hos Bogrummet.dk ser Martin Rytter Handberg også bloggernes anmeldelser som en form for modstemme til litteraturanmeldelserne i de etablerede medier.

»Vi skal skrive til folk, som bare godt kan lide at læse en bog. Anmeldelserne er mere skrevet fra læser til læser, end de er skrevet for at give indblik i særlige litterære tematikker«, siger han.

Kristian Ravn fra People’sPress har ikke indtryk af, at bloggerne giver forlagets bøger mere positive anmeldelser, end tilfældet er i f.eks. aviserne.

»Vi får både rosende og knap så rosende anmeldelser af vores bøger, men på dagbladene er journalisterne måske interesserede i mange slags litteratur, så en fast læser af krimier vil måske være mere entusiastisk i forhold til at anmelde netop krimier«.

100 procent ærlig

Stina Holdt, som skriver bloggen Bognørden, har fra første øjeblik været klar over, at hun ikke måtte gå på kompromis med det, hun skrev.

»Jeg sagde til mig selv, at enten måtte jeg hver gang være 100 pct. ærlig, eller også måtte jeg lukke bloggen. Nogle gange har jeg da haft ondt i maven over at skulle skrive en negativ anmeldelse, men jeg prøver at gå efter bolden og ikke manden. Jeg siger også nej til at anmelde bøger, som jeg på forhånd ved ikke er noget for mig. Det gælder f.eks. fantasybøger«.

Ligesom alle de øvrige bogbloggere bruger Stina Holdt virkelig mange timer hver uge på at holde sin blog ved lige. Betalingen er bøgerne og læsernes opmærksomhed, og både hos forlagene og bloggerne er holdningen lige nu, at det nok ikke ændrer sig i den nærmeste fremtid. Lone Maj Knudsen er klart imod, at der skal penge på bordet.

»Det ville fjerne det objektive for mig, og sådan en anmeldelse ville jeg aldrig selv stole på«, siger hun.

I Norge har der for nylig været debat om sponsorerede blogindlæg om bøger. Den meget populære livsstilsblogger Vanessa Rudjord skrev et sponsoreret indlæg om Santa Montefiores roman ’Birøgterens datter’. Til norske medier fortalte Rudjord, at hun normalt fik mellem 30.000 og 50.000 norske kroner for sponsorerede indlæg.

Den danske livsstilsblogger Emily Salomon har det seneste år haft en læseklub på sin egen blog, og hun har også mærket en stor interesse fra danske forlag, som jævnligt kommer med forslag til bøger, hun kunne diskutere med sine mange følgere på nettet. Og det er ikke svært at forstå, hvorfor forlagene gerne vil have præsenteret deres udgivelser på bloggen. Den 6 år gamle blog har efterhånden 500.000 sidevisninger om måneden og 75.000 unikke brugere i samme tidsrum.

»Jeg begyndte med en læseklub, fordi jeg som bachelor i litteraturvidenskab selv er interesseret i bøger. På amerikanske livsstilsblogs havde jeg også set omtaler af bøger, selv om de ikke var hovedemnet for bloggen, og så besluttede jeg at afprøve formatet«.

På nær én har Emily Salomon selv fundet alle de bøger, hun har læst og delt på sin blog, hvor hun og følgerne bl.a. har delt Donna Tartts ’Stillidsen’, Kim Leines ’Afgrunden’ og Delphine de Vigans ’Alt må vige for natten’. Det lykkedes dog Gyldendal at gøre hende interesseret i at læse Tove Ditlevsen-udgivelsen ’Jeg ville være enke, jeg ville være digter’.

»Den bog passede godt til både mig og læseklubben. Hvis jeg får foreslået en bog til læseklubben, siger jeg, at de er velkomne til at sende den til mig, men at jeg ikke lover noget. Jeg prøver at bedrive en helt almindelig presseetik«.

Kunne du forestille dig, at du ville tage betaling for at have en bog med i læseklubben?

»Det kunne jeg sagtens forestille mig. Sådan fungerer det jo med eksempelvis nogle af de skønhedsprodukter, jeg omtaler. Men jeg omtaler aldrig noget, som jeg ikke selv kan anbefale, og jeg vil kun skrive om en bog, hvis jeg selv mener, den er god«, siger Emily Salomon.

Hendes egen vurdering er, at det formentlig varer et stykke tid endnu, før der kommer penge i at omtale bøger på blogs. Og hun slår også fast, at det i givet fald vil blive på et helt, helt andet niveau end i Norge.

»Norge kører efter en helt anden skala. I Danmark skulle man dividere de norske beløb med 10. Mindst«.

Emily Salomon er imidlertid selv et eksempel på, at bloggerne er kommet for at blive. For et år siden sagde hun sit job op og lever nu af indtægterne fra sin blog.

Publiceret 10. december 2015

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce