Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pernille Klemp/designmuseum.dk Photograhper Pernille Klemp
Foto: Pernille Klemp/designmuseum.dk Photograhper Pernille Klemp

Kunstneren der afskyede småborgerligt design

Gunnar Aagaard Andersen var en af de store figurer i dansk kunst indtil sin død i 1982. Nu kender de færreste ham, hvilket et nyt mammutværk vil rette op på. Aagaard Andersen bevægede sig ubekymret over grænsen mellem kunst og den kommercielle verden og blev verdensberømt for en lænestol af skumplast, der mest ligner en monumental hundelort.

FOR ABONNENTER

En mand iført gasmaske og plettede bukser bøjer sig ned og tømmer en bøtte med en glinsende, tyktflydende masse ud på gulvet. Da massen er størknet, hælder han et lag oven på det første. Han gentager proceduren igen og igen og ender med noget, der, hvis man vil være venlig, ligner en kæmpestor og ret uindbydende konditorkage.

Hvis man vil være mindre venlig: en enorm hundelort.

Kampagnetilbud: Prøv 3 måneder for 299,-

Få den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden