Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Martin Lehmann

Hvam og Christensen: »Vi er blevet til dem, vi gjorde grin med«

Casper Christensen og Frank Hvams nye film, ’Klovn - Forever', er en film om venskab, og især om hvordan Frank og Casper bliver uvenner for alvor. Vi har talt med dem hver for sig og stillet dem de samme spørgsmål for at få begge versioner af, hvad der egentlig er meningen med ’Klovn’.

OBS: Denne artikel afslører en del af handlingen i den nye 'Klovn'-film.

Frank og Casper er blevet hele Danmarks figurer. Frank er den ærlige mand, som siger det rigtige, men ender med at gøre det forkerte. Casper siger og gør det forkerte, men ender altid som vinder. Det er Frank, vi moralsk holder med, men ikke kan holde ud. Det er Casper, vi moralsk tager afstand fra, men ikke kan stå for.

»Frank er helten«, siger Frank Hvam: »Gode, gamle Frank er det mest ægte og det mest moralske menneske i ’Klovn's univers, selv om han hele tiden bliver presset derud, hvor han træffer de forkerte beslutninger. Vi har jo alle sammen en side, der gerne vil være god, og vi fejler bare igen og igen og igen«.

Casper Christensen har en anden fortælling om rollefordelingen i ’Klovn’:

»Frank er hovedpersonen«, erkender Casper Christensen, som selv spiller Casper:

»... men jeg kan bedre lide Casper. Det er lidt som med Obama og Bush: Der er ingen tvivl om, at Obama er den bedste præsident, og at han gør det rigtige, og at Bush er en idiot. Men hvis jeg skulle sidde en aften og drikke bajer, vil jeg helst sidde med Bush. Jeg vil sgu hellere hænge ud med Casper og George W. Bush«.

Frank og Casper begyndte som roller i tv-serien ’Klovn’, der kørte over seks sæsoner på TV 2 Zulu, inden den i 2010 blev til spillefilmen ’Klovn – the Movie’. Den solgte 850.000 billetter i Danmark, og så var Frank og Casper to mænd, som hele Danmark kendte.

De har i serien og filmen været igennem hele det kendte København. De har været i læseklub med Jørgen Leth og Niels Helveg, de har lavet en tænketank med Christian Braad Thomsen, de har været på Skanderborg Festival med Medina, og så har de hængt ud med alle hovedstadens kendte ansigter. Frank har ved en fejl været på scenen med Thomas Helmig, og Casper har scoret en masse forskellige kvinder og endda en enkelt mand. I den første spillefilm blev Frank far, og det lykkedes ham at skabe den familie sammen med Mia, som hele tiden har været hans mål. Casper blev endelig skilt fra Iben. Frank og Casper har været igennem opture, ydmygelser og fester, men deres venskab har ikke været sat på spil. Det bliver det i den nye spillefilm, ’Klovn – Forever’. Frank triller rundt med barnevognen i Frederiksberg Have, mens Casper vil have ham med i byen og score damer. Frank venter og tøver, men vil ikke rigtig. Og pludselig en dag læser han i Berlingske, at Casper rejser til USA. Hans bedste ven har forladt ham.

Fordi filmen handler om et brud mellem to venner, mødte jeg dem hver for sig for at få hver deres udlægning af, hvad de betyder for hinanden, og hvad meningen er med ’Klovn’. De har fået de samme spørgsmål, men de har ikke hørt hinandens svar.

Venskabet

Hvordan vil I karakterisere Casper?

Casper Christensen: »Casper er den strategiske af de to. Han er socialt snedig. Det har intet med moral at gøre. Det handler bare om at slippe ud af en knibe. Casper nægter simpelthen at gå på kompromis med, hvad folk vil have ham til. Han nægter at blive gammel. Det elsker jeg ham for. Jeg kan godt se, at han nogle gange ikke tager ansvar og er utro. Men hvad fanden ... Jeg synes, Casper er en fed fyr«.

Frank Hvam: »Casper opfører sig, som han gør, fordi det er opportunt. Fordi det bringer ham fremad. Der er status i det. Casper fortæller Frank, hvordan man omgås andre mennesker. Hvordan man går fra et miljø til et andet miljø. Casper repræsenterer en kæmpe egoisme. Vi har så desværre fundet ud af, at de fleste unge holder med Casper, fordi han så smart«.

Hvordan ser I Frank?

CC: »Han prøver jo at gøre det rigtige. Frank går for meget op i detaljer, og Casper går for meget op i sig selv. Frank er den mest akademiske. Han læser Politiken eller Berlingske om morgenen. Casper tjekker Facebook for at se, om nogen har skrevet om ham. Casper kører stor bil, og Frank kører sikker bil«.

FH: »Jeg er godt klar over, at hans omgivelser siger, han er en klovn. Men jeg synes, det er en mand med stor integritet. En jordbunden type, som bruger mange kræfter på at slås for de ting, han tror er rigtige her i livet. Han bruger mange kræfter på at bevare sin frihed også. Friheden til at være den, han er«.

Hvorfor er de overhovedet venner?

CC: »Casper har jo et eller andet sted en skrøbelighed. Når han er sammen med Frank, er han tryg. Han dominerer, og han bliver ikke testet på noget som helst. Rollerne er klart fordelt. Og så er der den fælles historie. Når man kommer op i vores alder og er blevet skilt et par gange, er det vennen, som er forbindelsen til historien. Man har oplevet vilde ting sammen, da man var ung, som man kan trække frem sammen og more sig med, når man bliver ældre, og der ikke sker så meget«.

FH: »Frank har ikke den store fremdrift. Han har sine projekter, men de er små. Casper er også eventyret. Han er fristelsen, det store liv. Det tiltrækker selvfølgelig Frank. Han har brug for et eventyr, men han er også utrolig glad for at komme hjem igen«.

»Frank er en loyal ven for Casper. Han er en god, hårdtarbejdende mand for deres fælles projekter. Det er ham, der sørger for, at tingene bliver færdige. Frank har jo Jylland. Han har den folkelige opbakning«.

Det pinlige

’Klovn’ er en slags pinlighedskomedie. Den udsætter gang på gang Frank og Casper for situationer, hvor noget uventet indtræffer, og de to bliver misforstået. Eller hvor Frank siger noget, som er sandt nok, men alligevel socialt helt forkert. Som da Frank i talen til sit barns dåb giver lidt for mange detaljer til gæsterne om, hvad fødslen gjorde ved Mias mellemkød.

Hvorfor er det sjofle og det pinlige så vigtigt i ’Klovn’?

CC: »Det sjofle er vigtigt, fordi der er en vanvittig grad af pinlighed i det sjofle. Det er der, man kan dumme sig rigtig meget, uden at nogen dør. Det kan få katastrofale følger, hvis man knalder ved siden af. Men hvorfor bliver man egentlig jaloux? Jeg ville da blive vanvittig ked af det, hvis min kone knaldede ved siden af. Men er det ikke bare sociale normer, som handler om ejerskab?«.

»Der er en scene i den nye film, hvor Frank knalder Caspers datter. Hun frister ham, og han kan ikke sige nej. Caspers reaktion er ikke, at han er bekymret for sin datter. Han mener, Frank har taget noget, som tilhører ham. Så han vil have lov til at knalde med Mia. Han går ud fra, at Frank ejer Mia, så det er en handelsvare, vi kan bytte med. Den skal stå 1:1. Der prøver vi at tage jalousien derud, hvor den bliver vanvittig«.

FH: »Det pinlige rammer en grundlæggende angst. Det at træde ved siden af og blive udstødt af fællesskabet er en af de største skrække i menneskelivet. Sikkert fordi det rent evolutionært kan koste livet inden for få sekunder, hvis man bliver smidt ud af stammen«.

»Men i vores tid er pinlighed en rent social ting. Jeg tror, folk føler, de er i livsfare, når noget er pinligt. Men jeg bliver nærmest hypnotiseret af pinlighed. Jeg har en glæde ved det, rent faktisk. Jeg griner højt, der hvor andre mennesker reagerer ved at dreje rundt og gå deres vej. Men folk dør jo ikke af det længere. Noget er pinligt, men der er jo altid en ny dag i morgen«.

Småborgerens eksotiske fantasier

Forholdet mellem Mia, Frank og Casper bliver kompliceret i ’Klovn – Forever’. Mia er småborgeren, som ikke vil have Casper med til barnedåb, fordi han ikke er ordentlig. Casper dukker alligevel op – og går i seng med deres barnepige på børneværelset. Frank og Mia mister en babysitter og det tøjdyr, som Casper bruger til at dække for sin pik, da han bliver opdaget.

Men fordi Frank som sagt har været sammen med Caspers datter, kræver Casper sex med Mia. Casper vil have Frank til at planlægge en afsindig seance på et hotelværelse, hvor Frank skal bilde Mia ind, at de skal have en særlig romantisk aften sammen. Han skal give hende bind for øjnene, og så skal Casper træde ind og tage over, uden at Mia opdager det. Hvordan Caspers plan forløber i filmen skal ikke afsløres her, men Mia har længtes efter en romantisk aften med sin bedsteborgerlige mand, så Caspers sindssyge plan er faktisk svarende til det eksotiske eventyr, hun går og længes efter.

Mia vil have Casper ud af Franks liv, men giver Casper ad omveje alligevel deres ægteskab noget vigtigt?

FH: »Mellem Mia og Casper lever Frank i et hårdt krydspres. Casper gør lige, hvad han har lyst til, men han repræsenterer også fællesskabets mening. Det man bør gøre, hvis man vil være smart i forhold til fællesskabet. Og han presser hele tiden Frank. Mia synes, man skal behandle folk ordentligt, fordi det ser pænest ud. Men hvis der ikke var nogen, der kiggede, er jeg ikke sikker på, hun gik så meget op i, hvordan man behandler andre«.

Klovn Forever er den længe ventede opfølger til mastodontsuccesen ”Klovn - The Movie”, som tog Danmark med storm i 2010. Her blev filmen både en gedigen kritikersucces med flotte anmeldelser hele vejen rundt og én af de bedst sælgende danske film i nyere tid.



Fem år er gået siden sidst, og Casper og Frank står ved en skillevej. Hvad er det de vil? Og hvad betyder de egentlig for hinanden, når det kommer til stykket? Venskabet sættes på den ultimative test, og undervejs udsætter Casper og Frank sig selv og hinanden for deres livs prøvelser - både i trygge omgivelser herhjemme og tværs over Atlanten i Drømmenes By, Los Angeles. Her flytter Casper hen for at forfølge sin karriere, men for at redde venskabet sætter Frank efter ham… I sidste ende må de to venner stille sig selv spørgsmålene: Eksisterer der overhovedet sådan noget som "venner for evigt"? Og hvad skal man hævne, og hvad skal man tilgive her i livet? Én ting er sikkert... Nu er det alvor!

Som altid i ”Klovn” er Klovn Forever befolket med både nye og gamle ansigter. Der er - naturligvis – gensyn med Mia Lyhne og Iben Hjejle, men også Elsebeth Steentoft som Pykker, Niels Weyde som Ole og Lars Hjortshøj dukker op. Herudover medvirker bl.a. Nikolaj Coster-Waldau, Johannes Riis, Tina Hjortshøj Bilsbo, Ib Michael og Ulrich Møller-Jørgensen, og sidst men ikke mindst er der debut til Simone Colling som Caspers voksne datter Cille.

Klovn Forever er instrueret af Mikkel Nørgaard, som også instruerede ”Klovn – The Movie” og hele ”Klovn”-serien med undtagelse af sæson tre. Han har også instrueret gigantsucceserne baseret på de to første af Jussi Adler-Olsens Afdeling Q-bøger, ”Kvinden i buret” og ”Fasandræberne”, ligesom han også har været instruktør på tv-serierne ”Langt fra Las Vegas”, ”Anna Pihl” og ”Borgen”. KLOVN FOREVER har manuskript af Casper Christensen og Frank Hvam og er produceret af deres eget produktionsselskab Nutmeg Movies med Jesper Zartov som producer.

Kilde: Nordisk Film

»Mia vil skubbe Casper ud af omgangskredsen. Han er for hende blevet en trussel mod familiens stabilitet. Hun får bagbundet Frank så hårdt, at han mister sin frihed og bliver den mand, som Mia også selv bliver træt af. Vi vil påstå, at det er vigtigt for Mia, at Casper er der. Mia er god for Casper, og Casper er god for Mia i den treenighed. Der skal være plads til dem alle tre. Ellers kæntrer skibet«.

CC: »Mia burde være glad for Casper, for det er i virkeligheden ham, der iscenesætter hendes seksuelle oplevelser. Casper giver generelt Frank den ventil, man har brug for i dagligdagen. Vanvidsventilen. Hvis Frank sidder fast i den her familie, så opdager han, at det simpelthen bliver for indelukket. Så har han brug for lige at få noget frisk luft ind. Det gør Casper. Bare det at se en anden gør det nemmere at holde den mest dødssyge dagligdag ud«.

Den stående 69’er

Casper i filmen bliver besat af en seksuel stilling, han kalder den stående 69’er, hvor kvinden holder manden med hovedet nedad, mens de giver hinanden oralsex. Også det er først en fantasi for Casper, som siden bliver en realitet mellem Frank og Mia:

Det ligner en af de konkrete scener, hvor I laver en avanceret analyse af magtforhold, som er blevet vendt på hovedet, og moderne mennesker skal genfinde deres måde at tilfredsstille sig på helt forfra. Hvor kommer det fra?

CC: »Det kommer fra pornhub. Vi havde skrevet noget om det, der hedder danger sex. Det handler om de farligste sexscener i verden. Og den stående 69’er er farligst, fordi man reelt kan tabe den anden på hovedet. Det var lige noget for Casper«.

FH: »Du laver nogle fine analyser, Rune, det skal du bare blive ved med. Men det er ikke sådan, det sker. Vi finder det på nettet – det store overflødighedshorn af gode oplevelser. Der er mange film med små nøgne mænd, som har noget seksuelt ud af at blive løftet af stærke kvinder. De kan godt lide at blive umyndiggjort. Det grinte vi meget ad«.

Fra nej tak til ja tak til ridderkorset

Da I for ti år siden begyndte med at lave ’Klovn’, var i standuppere, som stod udenfor og gjorde grin med jetsettet. Men er I ikke blevet til en del af det jetset, I gjorde grin med?

CC: »Frank er ikke. Og han gør meget ud af, at han gerne vil repræsentere alt uden for København. Det gør han også rigtig godt. Jeg kan også bedst lide at være i København. Men jo, vi er blevet de mennesker, som vi gjorde grin med. Dengang boede jeg i Værløse med Iben Hjejle og nogle børn. Så blev jeg skilt og bor nu på Frederiksberg med en 18 år yngre kone. Mit liv har bygget oven på den myte, som vi opfandt, da vi først lavede ’Klovn’«.

»Dengang lavede vi nogle figurer, som vi kendte fra os selv. Vi skruede helt op for vores dårlige og måske vores interessante sider. Og så med alderen ender man med at blive den figur. Frank er blevet meget mere borgerlig og sat, end han var, da vi begyndte. Og jeg er blevet meget mindre borgerlig og sat. Frank og jeg er nærmest blevet som ’Klovn’-figurerne«.

FH: »Vi er blevet fedtet ind i det, vi engang var imod. Dengang stod vi og kiggede ind i det liv og forestillede os, hvordan det ville være. Da vi begyndte, ville vi aldrig have taget imod ridderkorset, hvis det blev os tilbudt. Nu tror jeg sgu, Casper ville sige ja tak, hvis det kommer forbi«.

»Jeg er helt gammeldags og stædig. Jeg føler, at kommercialiseringen hele tiden går hånd i hånd med noget korrumpering. Jeg føler hele tiden, at det kunstneriske er truet af alt, hvad der har med penge at gøre. Der er jeg også irriterende, det ved jeg godt«.

Publiceret 17. september 2015

Læs mere:

Læs mere

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce