Foto: Frank Augstein/AP

Ai Weiwei: »Lego modsiger sig selv«

Kinesiske Ai Weiwei er ikke i tvivl. Lego forsøger at censurere ham, når den danske virksomhed ikke vil sælge legoklodser til ham. Og Lego er ude af trit med samfundet, hvor det er umuligt ikke at agere politisk.

De har altid haft rigeligt med lego hjemme hos Ai Weiwei, for hans søn elsker at lege med det.

»I tidens løb har jeg købt virkelig mange legoklodser«, siger den 58-årige Ai Weiwei, der også selv er begejstret for det kreative legetøj.

»Jeg sidder tit på gulvet og leger med ham og forsøger at opfordre ham til at bruge flere farver og skabe forskellige former med det«, fortæller den kinesiske kunstner over telefonen fra Berlin.

Ai bor egentlig i det nordlige Beijing, hvor han har atelier og hjem i et hus, som han selv har designet. Men de næste år kommer han til at pendle mellem den tyske og den kinesiske hovedstad, for han skal bruge meget af sin tid i Tyskland og på Universität der Künste Berlin, som i 2011 tilbød ham en 3-årig stilling som gæsteprofessor.

Dengang kunne han ikke tage imod tilbuddet, for han var blevet tilbageholdt af de kinesiske myndigheder i 81 dage, hvor han sad i en celle og var under konstant overvågning. Det var først i sommer, han fik sit pas tilbage og frit kunne rejse ud af Kina.

Ai har været i Tyskland flere gange tidligere. Blandt andet satte han i 2009 en installation op på Haus der Kunst i München, hvor han hængte 5.000 skoletasker op på en væg for at symbolisere de børn, der blev dræbt ved jordskælvet i Sichuan i 2008. Skolerne var dårligt bygget, fordi korrupte embedsmænd havde sparet på byggematerialerne.

Det er den slags kunstværker, som Ai Weiwei skaber for at kritisere de kinesiske myndigheder. Og det er måske et eksempel på det, som danske Lego mener er politisk kunst, og årsagen til, at danskerne nægter at sælge legoklodser til Ai.

Lego har forsvaret sig med, at de blot følger et sæt globale retningslinjer om, at man ikke vil støtte projekter, hvor ens produkt – her legoklodser – bruges politisk. Så hvorfor mener Ai, at de bør gøre en undtagelse i hans tilfælde?

»Lego modsiger sig selv, og det passer ikke med, hvad de tidligere har gjort«, siger Ai Weiwei.

»Vi lavede et lignende projekt i Alcatraz, og der fik vi lego. Nu har vi så et i Australien, og her vil de ikke medvirke, for nu er det politisk af natur, mener de, selv om det er den samme idé, hvor vi laver portrætter af folk, som for eksempel har forsvaret ytringsfriheden. Jeg ved ikke, hvorfor de har ændret mening«.

Men så blev det politisk

Udstillingen ‘Trace’ åbnede i 2014 i det nedlagte fængsel Alcatraz i USA, hvor Ai Weiwei havde brugt 1,2 millioner legoklodser til portrætter af 176 politiske fanger og aktivister fra hele verden. For eksempel Nelson Mandela, Edward Snowden og Liu Xiaobo.

På det tidspunkt måtte Ai Weiwei ikke selv forlade Kina, og projektet blev til med amerikanske samarbejdspartnere. Nogle af portrætterne blev samlet i Kina. Andre i San Fransisco.

Installationen blev lavet i samarbejde med For-Site Foundation, der ifølge en e-mail, som fonden har sendt til Politiken, først kontaktede Legos hovedkvarter i Danmark, som ikke reagerede.

Derefter tog For-Site i stedet kontakt til amerikanske Lego Systems og forklarede, at de ville samarbejde med den kinesiske kunstner Ai Weiwei om et projekt, der handlede om personlig frihed og ytringsfrihed. Den amerikanske afdeling af Lego ville ikke direkte støtte projektet, men gik med til flere store ordrer på legoklodser, som blev sendt direkte til Sn Francisco og Ai Weiweis atelier i Beijing, forklarer For-Site i mailen.

Nu vil Ai Weiwei så bruge legoklodserne til en installation på National Gallery of Victoria, der er Australiens ældste kunstmuseum. Igen vil Ai skabe en installation med portrætter af australiere, der kæmper for ytringsfrihed og menneskerettigheder.

»Men nu mener de, at det er blevet politisk«, siger Ai Weiwei.

»Det er et projekt om ytringsfrihed. Og ytringsfrihed er ikke politisk, men en grundlæggende menneskeret på linje med mad, luft og vand. Man kan ikke kalde det politisk. Det er en helt grundlæggende værdi, der bør gælde for alle folk i alle samfund«.

Lego har argumenteret med, at man først og fremmest producerer legetøj til børn. Men Ai Weiwei er uenig.

»Det er jo latterligt. Hvad betyder det, at man laver legetøj til børn? De folk, som køber lego, er jo forældrene og ikke børnene. Og man kan se, hvordan de forsøger at henvende sig til de voksne og tiltrække dem for at kunne sælge til dem«.

Selvom Lego ikke vil sælge direkte til Ai Weiwei, argumenterer den danske legetøjsfabrikant med, at kunstnere som Ai blot kan skaffe legoklodserne på anden vis, og at de kan vælge at skabe de værker, de har lyst til.

»Ja, det bliver jo alternativet, og vi finder da også andre måder at skaffe dem på. Det er jo derfor, der er så mange, der kommer med de her donationer«, siger Ai Weiwei.

»Selvfølgelig er det censur«

Siden Ai Weiwei offentliggjorde, at Lego ikke ville have ham som kunde, er den kinesiske kunstner blevet oversvømmet af henvendelser på sociale medier, især Twitter, hvor folk tilbyder at donere deres legoklodser til ham. Man kan sende dem med post til hans atelier i Beijing, hvor der også står en BMW foran indgangen, der fungerer som en stor indsamlingsbøtte. Sådan en står der også foran museet i Australien, og der er flere på vej over hele verden.

»Uanset hvor der er behov for det, laver vi en indsamlingsstation. Vi respekterer det, for det er blevet til fejring af ytringsfriheden«, siger Ai Weiwei.

Han fastholder også sit argument om, at Lego forsøger at censurere ham. En påstand, som blandt andre kritikere som Lars Hedegaard og Jacob Mchangama, der er fra henholdsvis Trykkefrihedsselskabet og tænketanken Justitia, har afvist her i avisen. Men Ai Weiwei står fast.

»Selvfølgelig er det censur. Når store virksomheder fortæller dig, hvad du skal gøre, og hvad du ikke kan, og når de går ind og definerer kunst og kunstværker og bruger økonomisk magt til at fortælle dig, hvad du kan gøre eller ej, så er det censur«, siger Ai Weiwei, der mener, at det er en handlemåde, som hører fortiden til.

»Det er en virksomhed, som slet ikke har en tidssvarende indstilling, og som ikke vil kommunikere og mødes i dialog om de her problemer. De opererer, som om de sidder fast i et gammel samfund, for de er ikke i kontakt med verden omkring dem«, siger Ai Weiwei.

»I et moderne samfund bekymrer vi os om børnene og deres fremtid, og vi indgår i en offentlig dialog, for man kan ikke nøjes med at være ligeglad. Lego bliver nødt til at forholde sig til verden omkring dem, og at alle de penge, som de tjener, er baseret på børn«.

Legoland er på

Flere eksperter, som for eksempel Jørn Martin Steenhold, der er konsulent indenfor legetøjsbranchen og en af Danmarks førende legetøjsforskere, har tidligere sagt til Politiken, at Lego ikke vil sælge til Ai Weiwei, fordi man er bange for at miste markedsandele i Kina og frygter repressalier fra den kinesiske etpartistat.

Den britiske virksomhed Merlin Entertainments har netop offentliggjort, at man har fået tilladelse til at åbne et Legoland i Shanghai, hvilket er en investering i omegnen af 2 milliarder kroner. Familien Kirk Kristiansen, der ejer Lego, har også 30 procent af aktierne i Merlin Entertainments.

Legos omsætning var i det første halvår i år på 14,1 milliarder kroner. En vækst på 23 procent. Og langt den største del af stigningen kommer fra Asien og især Kina.

Så beskylder Ai Weiwei på den baggrund Lego for, at de er bange for deres forretning i Kina?

»Det vil jeg ikke sige noget om. Men jeg kan se, at der er mange andre store virksomheder, som gør det samme, og som går langt for at sikre deres forretninger og få økonomiske fordele, selvom de så ofrer deres grundværdier. Det sker tit«, siger Ai Weiwei.

Ai Weiwei siger, at han er overrasket over, hvor stor opmærksomhed sagen har fået, og at han ser det som en bred opbakning til ytringsfriheden og kunsten.

»Det er fantastisk at kunne skabe opmærksomhed om denne debat på en demokratisk måde. Som kunstner er jeg interesseret i den offentlige bevidsthed omkring ytringsfrihed og i at få det ud til et bredere publikum. Jeg føler et ansvar for det«, siger Ai Weiwei.

Men hvad er så målet med kampagnen, og hvad er det for en reaktion, Ai Weiwei vil have fra Lego?

»Jeg forventer ikke så meget. Jeg vil bare gerne minde alle de store selskaber om, at de bør respektere folks synspunkter og have en forståelse for, hvem der er deres kunder. Og at de får en større respekt for kunst og udvekslingen af ideer i stedet for blot at være arrogante«, siger Ai Weiwei.

Publiceret 28. oktober 2015

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce